Synpunkten Gas har nyckelroll i transportrevoluti
onen uropas transportsektor är i dag till 96 procent beroende av olja och oljeprodukter. För att EU ska kunna nå målet om en 80-procentig reduktion av koldioxidutsläpp till år 2050 måste, enligt EU-kommissionens beräkningar, transportsektorns oljeberoende minska med hela 70 procent. För att nå målet krävs ”en revolution”, enligt EUkommissionen, för att främja andra drivmedel än bensin och diesel och för att förändra transportmönster och resvanor. Det är mot denna bakgrund vi ska förstå EU:s direktiv ”om utbyggnaden av infrastrukturen för alternativa bränslen”. Trots den något torra rubriken, kan direktivet rymma den gnista som krävs för att skapa en revolution inom transportområdet. E HENRIK DAHLSON Public affairs-ansvarig på Energigas Sverige Direktivet slår fast att biodrivmedel är ”den viktigaste typen av alternativt drivmedel”. Naturgas och biogas, samt vätgas och el, framhålls speciellt. Direktivet använder begreppet ”alternativa” bränslen, men tydliggör exempelvis att fossil naturgas kan ersättas med förnybar biogas. För att lyckas med den förnybara omställningen måste EU:s övriga lagar och regler underlätta produktion och användning av olika biodrivmedel. Så är det inte i dag. Det pågående arbetet med EU-kommissionens handlingsplan för avancerade biodrivmedel, samt revideringen av bland annat förnybartdirektivet och ILUC-regelverket, måste peka i tydlig grön riktning. Vad gäller gas och el finns tydliga mål för utbyggnaden av infrastruktur. Redan till år 2020 ska fordonsgas finnas tillgängligt i städer och urbana områden. Flytande naturgas, LNG, ska även finnas tillgängligt längs transporthuvudleder och i prioriterade hamnar till år 2025. Till år 2017 ska gemensamma tekniska standarder vara utvecklade. Det är ambitiösa målsättningar som innebär stora möjligheter för gasbranschen. Under detta år läggs grunden för hur direktivet ska genomföras i Sverige och i andra EU-länder. Senast den 18 november i år ska varje land i en handlingsplan redovisa för EU-kommissionen hur målsättningarna ska uppnås. En särskild arbetsgrupp inom Energigas Sverige tar nu fram underlag och rekommendationer till regeringens handlingsplan för att den ska bli så offensiv som möjligt. Regeringen bör dra nytta av det faktum att Sverige är en grön före gångare med 70 procent biogas i fordonsgasen. Här kan förslaget till nationell biogasstrategi ge både inspiration och vägledning. På så sätt kan handlingsplanen bli en hävstång för att nå riksdagens fastställda mål om att Sveriges vägtransporter ska vara ”fossiloberoende” till år 2030. Detta förutsätter att transportsektorns oljeberoende bryts – i Sverige och övriga Europa. Vi står inför en transportrevolution där gasen har en nyckelroll. s Har du problem med gaser? Kom gärna till oss. Ingen slår oss på fingrarna när det gäller rätt tryck och flöde i gasledningar, mätning av energivärde för debitering eller blandning av gaser för rätt kvalitet. Med ett brett sortiment och vana vid systemlösningar är vi leverantören för dig. Euromekanik AB | 031-780 56 00 | euromekanik.se 38 ENERGIGAS NR 1 2016