Gasbilar ”I Kina kan det svänga snabbt, inte mins
t på miljöområdet. Plötsligt kan det bli hippt att köra med gas. I sådana fall ligger vi bra till att få öppna vår tillverkning i anslutning till Volvos kinesiska fabriker. ” Anders Johansson, vd på svenska Westport tionerna uppbyggda så att det mycket väl kan bli privat marknaden som sväljer den största andelen svenska gasbilar. – Under det första året räknar vi med att ett par hundra bilar säljs i Belgien. Sedan hoppas vi på länder som Tyskland, Österrike, Schweiz, Holland och Finland, där de visat intresse för bilarna, säger Anders Johansson. Utöver dessa finns två länder där gasdrift funnits sedan länge. Det ena är Italien – där många av Westports komponenter tillverkas. Det andra är Kina – där Volvo Cars nuvarande ägare sitter. Ändå säljer Volvo inga gasbilar i dessa länder. Detta kan bero på att gas i Italien ofta ses som ett fattigmansbränsle och att det i Kina mest varit billiga taxibilar som kört på gas. – Det rimmar illa med Volvos premiumstatus. Men i Kina kan det svänga snabbt, inte minst på miljöområdet. Plötsligt kan det bli hippt att köra med gas. I sådana fall ligger vi bra till att få öppna vår tillverkning i anslutning till Volvos kinesiska fabriker, säger Anders Johansson. Samarbetspartner i Kina I Kina finns en annan av det kanadensiska moderbolaget Westports internationella samarbetspartner – Weichai. Det är en av världens största tillverkare av lastbilar och diesel motorer för tung trafik. De två företagen har satt upp ett joint venture där man vidareutvecklar Westports unika teknologi för dieselmotorer, den som kallas HPDI (High Pressure Direct Injection). – Enkelt uttryckt går tekniken ut på att dieseln och gasen sprutas in i samma injektor. Förbränningen startar med lite diesel och sedan kan gasen injiceras under högt tryck. Det var den första tekniken som utvecklades där gas kunde användas direkt i en dieselmotor, säger Anders Johansson. Även om Westport på senare år gett sig in på marknaden för bensindrivna personbilar 8 ENERGIGAS NR 1 2016 Flera moment. Hela ombyggnadsprocessen till gasdrift tar två, tre dagar inklusive besiktning. Bilarna testkörs på Volvo Cars testbana i Torslanda, intill Westports lokal. och pickuptruckar med tändstiftsmotorer – förutom Volvo har företaget samarbeten med bland andra Ford, Chrysler, Fiat och Volkswagen – är det fortfarande dieseltekniken som är den stora grejen. Utvecklingen inleddes i början på 1980talet när en professor i motorteknik vid University of British Columbia såg gasdrift som ett sätt att minska dieselmotorers utsläpp av koldioxid, kväveoxider och partiklar. Företaget grundades 1995 och har sedan dess tagit fler patent inom gasmotortekniken än något annat företag i hela världen, närmare bestämt 473 stycken. Den viktigaste partnern, vid sidan om Weichai, är den amerikanska motortillverkaren Cummins. År 2001 bildade de två företagen ett joint venture för att börja bygga tunga dieselmotorer med Westports teknik. Nöjd med samarbetet Ett decennium senare hade det blivit dags för Westport att testa sitt gaskunnande också på personbilar med tändstiftsmotorer. År 2011 köptes det svenska företaget AFV (Alternative Fuel Vehicle), som redan 2009 börjat konvertera Volvobilar till gasdrift. – AFV var ett avknoppningsbolag från Volvo. Egentligen känner vi oss nog fortfarande som Volvofolk i hjärtat, konstaterar Anders Johansson. Volvo Cars verkar ha en liknande uppfattning. Den svenska företagsförsäljningschefen Fredrik Isaksson säger sig vara mycket nöjd med samarbetet. – Det går helt enligt plan. Westport har en kunskap vi har glädje av, konstaterar han. Under överskådlig tid tror han att det framför allt är företagsbilsmarknaden i Sverige som gäller för Volvos gasbilar. – Det är taxi och andra bolag med en stark miljöprofil, typ Eon, som vi riktar in oss på. På privatbilssidan har vi bara enstaka kunder. Men om bonus malus-systemet skulle bli aktu ellt kan situationen förbättras, säger Fredrik Isaksson. ”Bonus malus” är ett förslag från den gamla utredningen om en fossilfri fordonsflotta som nu i sin tur utreds. Resultatet ska redovisas till regeringen under våren. Tanken med förslaget är att den som köper en bil med låga koldioxidutsläpp ska få en bonus, medan den som köper ett fordon med höga utsläpp ska betala en skatt. Systemet skulle gälla för alla nya personbilar såväl som lätta lastbilar och bussar. Volvo lastvagnar ny kund I väntan på nya styrmedel jobbar Westport vidare med att bygga Volvos gasbilar, framförallt för den svenska taximarknaden. Några andra svenska kunder än Volvo Cars har man inte. I alla fall inte ännu. – Men det verkar vara något på gång på lastbilssidan, säger Anders Johansson. Den nya svenska kunden skulle i så fall vara det svenskägda Volvo lastvagnar, som för några år sedan introducerade sina lastbilar med metandieselteknik. I oktober 2015 släppte Westports kanadensiska moderbolag ett diskret pressmeddelande där det konstaterades att man skrivit ett avtal med Volvo lastvagnar om att under de närmaste åren utveckla och kommersialisera Westports HPDI-teknik i Volvo lastvagnars fordon. s V