Profilen – Då får branschen se till att det blir
så. Som sagt: ge oss en siffra! Vad är det då som står i vägen för en sådan satsning? Tina Helin blir tyst en stund, tittar ut genom fönstret och letar efter orden. – Jag antar att det beror på de ekonomiska krafterna. En stor del av världens ekonomi är baserad på olja. Det ger enorma skatteintäkter. Vid en förändring måste det bli mer av ett nollsummespel för staten vad gäller skatter. Att staten långsiktigt ska subventionera något går inte. Därför kan det vara viktigt att utveckla ett så kallat bonus-malus-system, där det lönar sig att göra rätt och straffar sig att smutsa ner och göra fel. Nya tankställen i Stockholmsregionen I dag finns det drygt 160 gastankstationer runt om i landet där det går att tanka fordonsgas. Nästan en tredjedel av dessa, 51 stycken, står Eon bakom. De är helägda av Eon, men många av dem står på OKQ8:s stationer enligt ett samarbetsavtal dem emellan. Under året kommer Eon att öppna ytterligare fyra tankställen, i Uppsala, Norrtälje, Enköping och Järfälla. – Vi märker en ökad efterfrågan på biogas i och kring Stockholmsregionen och investerar nu därför 75 miljoner kronor på en fortsatt utbyggnad av tankställen för fordonsgas. För att det ska vara lönsamt att bygga nya mackar måste det dock finnas en viss volym, en viss mängd fordon som använder dem. Men ibland går det ändå. Tina Helin berättar hur det gick till i Tomelilla och Simrishamn. – Där skulle det inte bli lönsamt för oss med gasmackar. Men det fanns en eldsjäl, en kvinna som inte gav sig. Hon tryckte på kommunerna som till slut bestämde sig för en långsam omställning av sin fordonsflotta: sopbilar, taxibilar, bussar, färdtjänst. Då kom Framtidstro. Tina Helin är övertygad om att de närmaste 30, 40 åren kommer att bli gasens bästa tid. ska bekämpa varandra, hindrar det henne inte volymerna och nu står det en gasmack i båda kommunerna som vi levererar gas till. ”Det måste bli lättare att göra rätt” Enligt en undersökning som Sifo gjort uppger 45 procent av de tillfrågade att de är intresserade av att köpa en miljöbil. Samtidigt säger 80 procent att de egentligen inte riktigt vet vad en miljöbil är. – Jag förstår folk. Definitionerna ändras hela tiden. Det är hattigt och med konstiga undantag. Det är synd. Det måste bli lättare att göra rätt. Även om Tina Helin tycker att producenterna av olika typer av förnybara drivmedel inte från att ha synpunkter på dem. – Det finns en övertro på att elektrifiering ska lösa allting. Att slösa el på tunga transporter tycker jag är fel. Vi har ju redan en elektrifierad väg som heter järnväg. Men elbilar passar utmärkt där det är korta avstånd, i städerna. Biodiesel, som till exempel produceras av palmolja, tycker hon det finns anledning att ifrågasätta. – Det är i och för sig förträffliga drivmedel. Men du måste se till hela kedjan. Är det verkligen hållbart? Nu röjs det i stor skala för att plantera palmoljeträd för att göra drivmedel Vill du tjäna mer på din biogasanläggning? Vi kan öka din biogasproduktion genom att hitta anläggningens läckage. Känner du till din miljöpåverkan? Vi kan dokumentera emission av metan från din tankstation eller din biogasanläggning. Dansk Gasteknisk Center a/s • Dr. Neergaards Vej 5B • DK-2970 Hørsholm • Tel +45 2016 9600 • www.dgc.dk • dgc@dgc.dk 18 ENERGIGAS NR 1 2016 V