I korthet Mercedes med vätgasdrift Mercedes-Benz
väntas presentera sin första bil med bränslecellsteknik under nästa år. Bilen blir en variant av stadsjeepen Mercedes-Benz GLC som kommer drivas med bränsleceller och batterier, skriver Autocar. Priset kommer att ligga på drygt 650 000 kronor, enligt utvecklingschefen för Daimler, Thomas Weber. Biltillverkare i samarbete Honda och General Motors planerar att bygga en gemensam anläggning för utveckling och tillverkning av bränsleceller till år 2025, skriver Ny teknik. Samarbetet gäller bara framställningen av bränsleceller, som biltillverkarna sedan monterar i sina respektive modeller. Höga utvecklingskostnader av bränslecellstekniken har redan skapat allianser mellan Nissan, Ford och Daimler samt mellan BMW och Toyota. Hus värms med biogas Gasuppvärmda fastigheter i Trelleborgs kommun ska värmas upp med biogas i stället för naturgas, skriver lokaltidningen Trelleborg. Tanken att gå över till enbart biogas har funnits länge men det är först nu som det är ekonomiskt försvarbart, enligt Lina Wedin Hansson (MP), ordförande i servicenämnden. Kostnaden för bytet blir 150 000 kronor på ett år, men förhoppningen är att det ska kompenseras genom energieffektivisering. Bränslecell ger extra pedalkraft Vätgascykel. Gasföretaget Linde har tagit fram en bränslecellsdriven elcykel för att visa vätgasteknikens möjligheter, skriver Ny Teknik. En pilotserie på hundra cyklar har presenterats och en av de första cyklarna har överlämnats till Tysklands trafikminister. Vätgasbehållaren sitter under cykelramen och tillverkas av aluminium och kolfiber armerad plast. Den rymmer 34 gram vätgas, vilket räcker för att driva elmotorn – som ger extra skjuts vid cykling – i 100 kilometer. Vätgascykeln kan köras 100 kilometer på en vätgastankning. FOTO: LINDE Mariestad satsar stort på vätgas Audis h-tron quattro har en räckvidd på 50 mil. Sportig suv med tre vätgastankar Ny Audi. På bilmässan i Detroit i januari visade Audi upp sitt senaste koncept h-tron quattro, 8 procent gasbilar Nyregistrerade miljöbilar 2015 E85 Gas 8% 2 % El/laddhybrid 14 % Elhybrid 14 % Källa: Bil Sweden Diesel 62% en sportig bränslecellsdriven suv som visar hur framtiden kan se ut, skriver Aftonbladet. Bilen som utseendemässigt liknar Audis e-tron quattro har tre vätgastankar i stället för vanlig bränsletank. Tankarna ger en räckvidd på 50 mil, och själva tankningen av vätgas ska ta runt fyra minuter. Bränslecellerna ger bilen 150 hästkrafter och suven ska klara 0–100 kilometer på under sju sekunder. Solpaneler på taket utökar räckvidden ytterligare. Tekniken ska tas i produktion år 2017 i samband med nästa generation av Audi A8. 30 ENERGIGAS NR 1 2016 Ny tankstation. Sveriges fjärde tankstation för vätgas ska byggas i Mariestad, skriver Mariestadstidningen. Utöver vätgasstationen har Mariestads kommun beslutat köpa in tre vätgasfordon; en stadsbuss, en transportbil för gata och park samt en transportbil för mat transporter. Satsningen är en del av kommunens projekt Electric village, för att skapa en demonstrations- och testplats för elfordon för mindre städers behov. Lagring av överskottsel utreds Pilotprojekt. Bränslecellsbolaget Powercell har inlett en pilotstudie kring lagring av överskottsel som vätgas från vind- och sol energi. Vätgasen ska framställas från överskottselen genom elektrolys. Tanken är att utveckla ett system för hur vätgasen ska kunna mellanlagras för att därefter tillsammans med bränsleceller ge el under molniga och vindstilla dagar. Den vätgas som inte behövs i elnätet kan säljas vidare som fordonsbränsle. Projektet drivs tillsammans med Vätgas Sverige, Wallenstam och Midroc automation. Längre flygtid med gas i tanken Drönare. Det brittiska företaget Intelligent Energy är på väg att lansera ett paket som ska göra det möjligt att flyga drönare på vätgasdrivna bränsleceller i stället för uppladdningsbara batterier, skriver IDG News. Tester visar att flygtiden för en så kallad Dji-drönare med en vätgascell ökar från 20 minuter till över en timme jämfört med ett vanligt batteri.