I korthet OX2 satsar på biogas NSR:s biogasanlägg
ning utanför Helsingborg har fått en ny ägare. Företaget OX2 tog vid årsskiftet över drift och utveckling av biogasanläggningen. OX2 står bakom en stor del av vindkraftverken i Norden men arbetar även med andra förnybara energislag. Tallinks nya en Megastar Tallinks nya LNG-drivna höghastighetsfartyg som ska trafi kera linjen Tallinn– Helsingfors kommer att få namnet Megastar. Namnet valdes ut bland drygt 20 000 namnförslag i en offentlig namntävling. Fartyget som ska levereras i början av år 2017. Fransk kedja byter bränsle Den franska livsmedelskedjan Carrefour ska ersätta alla dieseldrivna lastbilar med biogasdrivna för de transporter som sker nattetid i större städer. En del av biogasen som ska driva lastbilarna kommer att produceras av matavfall från livsmedelsbutikerna. Stor gasorder för ABB ABB har fått en stor order i samband med bygget av en gasledning mellan Azerbajdzjan till Europa via Georgien och Turkiet, den så kallade Transanatoliska naturgasledningen. ABB ska enligt ett pressmeddelande leverera infrastrukturen för styrning av gasledningen. Miljöanpassade sjötransporter Första containerfartyget på LNG Det amerikanska LNG-drivna containerfartyget Isla Bella på sin premiärtur. FOTO: TOTE SSAB. Ståljätten SSAB satsar på miljövänliga sjötransporter i Östersjön. Alla frakter till SSAB:s koksverk och masugnar i Brahestad, Luleå och Oxelösund ska ske med två nya LNG-drivna fartyg som minskar koldioxidutsläppen med 50 procent, enligt företaget. Ett avtal har tecknats med Aspo Groups ESL Shipping och de nya LNG-drivna fartygen ska vara i drift år 2018. – Det här nya samarbetsavtalet är ett starkt exempel på SSAB:s hållbarhetsstrategi i praktiken, säger SSAB:s inköpsdirektör Per BondeIsla Bella. Världens första LNG-drivna containerfartyg Isla Bella, ägt av amerikanska rederiet Tote, bunkrades nyligen för första gången i Florida, skriver Sjöfartstidningen. Enligt rederiet utfördes bunkringen med hjälp av tolv tankbilar. Totalt fylldes cirka 378 kubikmeter fl ytande naturgas i LNG-tankarna som är placerade på fartygets akterdäck. Ryskt LNG-lok tas i trafi k Fler fartyg med gasdrift LNG-drivna fartyg i världen 150 Beställda fartyg Fartyg i drift 100 50 0 2013 2014 2015 2016 Källa: Det norske veritas Krav på skattebefrielse för grön gasol Energigas Sverige. Biopropan och bio-DME framställd från exempelvis glycerin eller svartlut måste ges samma rätt till skattebefrielse som andra biobränslen har idag. Det menar Energigas Sverige i en skrivelse till fi nansdepartementet. Biopropan och bioDME kan användas som drivmedel till fordon eller som uppvärmning i industriprocesser. Energigas Sverige anser även att det behöver klargöras hur beskattning ska ske vid olika blandningar av gasol, biopropan och bio-DME. 20 ENERGIGAS NR 1 2016 Miljösatsning. Världens första lok som drivs med fl ytande naturgas, LNG, har tagits i reguljär trafi k i Ryssland, enligt ett pressmeddelande från statsägda Rysslands järnvägar. Loket TEM19 har testats på en bana utanför Moskva sedan 2012. Satsningen är en del av den ryska järnvägens arbete med att minska sin miljöbelastning och få ner sina transportkostnader. mark i ett pressmeddelande. Terntanks första LNG:n förvaras i löstagbara tankar framför lokets motor. Totalt handlar det om en investering på nära 500 nya LNG-lok som ska ersätta lok som i dag drivs med diesel. sjösatt i Kina Tankfartyg. Det första av fyra LNG-drivna produkttank fartyg för rederiet Terntank har sjösatts i Kina, skriver Sjöfartstidningen. Fartyget som får namnet Ternsund ska chartras av North European Oil Trade i Finland som handlar med oljeprodukter. De fyra LNG-drivna fartygen levereras med två till tre månaders intervall till början av år 2017. Ny order på fyra gasfartyg Svenska redare. De svenska rederierna Furetank, Älvtank och Thun har tillsammans lagt en order på fyra LNG-drivna tankers. Fartygen tillverkas för dual fuel-drift och kan därmed gå på både naturgas och olja. LNG ska även användas för elproduktion när fartygen ligger i hamn. Tankerfartygen byggs i Kina och levereras under 2018 och år 2019, skriver Sjöfartstidningen. Per Bondemark