Ledaren . Tiden går fort när man har kul Gasdrift
. I Westports verkstadslokal i Göteborg står Volvobilarna på rad, redo att byggas om till gasdrift. Energigas nr 1 2016 Världsbäst på gas i tanken I Göteborg produceras framtidens svenska gasbil. På två, tre dagar bygger världens främsta utvecklare av gasmotorteknik, kanadensiska Westport, om Volvo V60 och V70 till gasdrift. SID 6 Gasbilsfamiljen får flera nya medlemmar i år Ett tiotal biltillverkare erbjuder i dag nära 20 olika gasbilsmodeller på marknaden. Bland nykomlingarna märks Suzuki som lanserar två modeller, varav en med fyrhjulsdrift. Även Audi står i begrepp att lansera sin A4 med gasdrift. SID 12 ”Ge oss en siffra så ordnar vi bränslet” ”År 2030 är det helt möjligt att biogasen står för runt 20–30 procent av de förnybara drivmedelen. Men för att nå dit måste förutsättningarna vara de rätta.” Det säger Tina Helin, vd för Eon gas, i en intervju med Energigas. SID 16 Framtidens tankstationer ska signalera grön energi Grön energi, bra ergonomi och smart form – det är huvudingredienserna i industridesignern Sebastian Hägelstams koncept för en ny gastankstation. SID 22 Tre frågor till: Petr Vasiliev på företaget Neozeo SID 4 I korthet: Maria Malmkvist ny vd på Energigas Sverige SID 4 Gasbilar hjälper taxi nå miljömålen SID 10 Här finns alla tankstationer SID 14 Biogassatsningar får stöd i klimatklivet SID 26 Forskning & utveckling: Avloppsvatten från bruken kan ge mer biogas till fordon SID 28 Energigas: Förslag till nationell biogasstrategi lanserat SID 32 Politiker fick lära mer om gaskraft och förgasning SID 33 Debatt: Det måste löna sig att satsa på fossilfritt SID 36 Synpunkten: Gas har nyckelroll i transportrevolutionen SID 38 OMSLAGSFOTO: JENNY LEYMAN FOTO: SÖREN HÅKANLIND Efter tolv år som ansvarig för verksamheten på Energigas Sverige lämnar jag över till Maria Malmkvist som blir ny vd. Det har varit tolv roliga och händelserika år. När man sitter ”i nålsögat”, som man ju gör i en branschorganisation, är det svårt att se allt som händer. Men om jag tar ett steg tillbaka och skaffar lite perspektiv ser jag de stora förändringar som skett under dessa år. Visst, vi säljer fortfarande naturgas och gasol till många nöjda kunder inom bland annat industrin, precis som tidigare, och nya tillkommer. Men vad blev det av den storskaliga utbyggnaden av gasledningen till Mellansverige? Hur många pratade om flytande naturgas, LNG, för tolv år sedan? Eller flytande biogas för den delen? Vem trodde att det skulle användas just LNG för att driva fartyg? Vem trodde att det i en kommission tillsatt av regeringen faktiskt skulle diskuteras elproduktion från gas för att ersätta kärnkraft? Vem trodde att fordonsgasförsäljningen skulle ha ökat med nästan 500 procent eller att antalet gasbussar skulle ha ökat med 350 procent på dessa tolv år? Ja, mycket har hänt. Mest intressant är kanske att energigaserna har fått en annan ställning i politiken än tidigare. Kunskapsnivån var otroligt låg, inte bara bland politiker utan även hos tjänstemän på departement och myndigheter. I dag är nivån klart högre – men kan alltid bli ännu bättre. Nu ses energigaserna som ett bra alternativ inom många olika användningsområden och kunskapen om gaserna ökar, även om vi naturligtvis vill att det ska gå ännu fortare. Energigas ges ut av Energigas Sverige, S:t Eriksgatan 44, Box 49134, 100 29 Stockholm Tel: 08-692 18 47 www.energigas.se Ansvarig utgivare: Anders Mathiasson Redaktör: Lotta Brandt E-post: energigas@mediabaren.se Redaktion: Mediabaren, Kontor 122, Folkungagatan 122, 116 30 Stockholm Tel: 08-714 83 10 Redaktionsråd: Lena Berglund, Lotta Brandt, Mattias Hanson, Åsa Jarvis, Lena Ländin, Maria Malmkvist, Christina Watson Grafisk form och layout: Mediabaren Annonser: Bengtsson & Sundström Media Tel: 08-103920 E-post: energigas@bs-media.se Prenumeration (kostnadsfri) och adressändringar: sofia.soderstrom@energigas.se Kommande nummer 2016: 10/5, 27/9, 29/11 ISSN: 1653-5367 Tryck: Exakta Print AB TS-kontrollerad upplaga: 6 500 ex. Energigas ansvarar ej för insänt, obeställt material. Allt material i Energigas lagras elektroniskt. 341 Ser vi tolv år framåt är vi nästan framme vid år 2030. Enligt regeringen ska mycket ha hänt på vägen mot Sveriges tuffa klimatmål för år 2050. Här har gasbranschen lovat hjälpa till med flera av lösningarna, bland annat att alla fordon som går på gas år 2030 ska använda biogas eller annan förnybar energigas. Även industrin ropar efter förnybara gasalternativ. Med andra ord, det finns mycket kvar att göra under åren framöver. Lycka till! 769 ANDERS MATHIASSON vd, Energigas Sverige ENERGIGAS NR 1 2016 3