Fordonsgas Men det allra mest visuella i hans kon
cept är nog ändå placeringen av pumparna. – Redan från början ville jag ha en rondelllösning, med stationshuset i mitten. Plötsligt en dag när jag satt där och ritade, kom jag att tänka på metanmolekylen – med en kolatom i mitten och fyra väteatomer runt om. Det var så min station skulle se ut, med fyra separata pumpar omkring en rund byggnad! Stående ovationer När den nyutexaminerade industridesignern visade upp sitt stationsförslag på Gasdagarna i Malmö i maj 2015 fick han stående ovationer. – De uppfattade mig nog som en frisk fläkt. Många har insett att det inte längre går att tänka som man alltid gjort – då blir det bara en busskur till. Det har Tesla redan begripit och lägger mycket design på sina laddningsstationer för elbilar. Under sitt examensjobb samarbetade Sebastian Hägelstam med Sundsvalls kommun, Aga och Biogac. Det senare är ett EU-finansierat projekt som byggt infrastruktur för biogas längs Norrlandskusten och bland annat drivs av Biofuel region, ett nätverk i landets fyra nordligaste län. Det var Biogac som tog initiativet till att bjuda in designstudenterna i Sundsvall och Umeå att utforma framtidens gastankstation. Anna Säfvestad Albinsson, kommunikationsansvarig i projektet, är mycket nöjd med resultatet. Helt nytt tänkande – Sebastian Hägelstam har rockat gasbranschen. Han har kommit med ett helt nytt tänkande, säger hon. Bland annat håller hon med om att informationen på gastankstationerna behöver ses över. – Eftersom vi vill nå fler med fordonsgasen, måste vi också göra det enklare för dem att tanka och inte skrämma upp dem i onödan, säger Anna Säfvestad Albinsson. Hon konstaterar att det ännu är lite tidigt att säga om de nya designidéerna kommer att förverkligas någonstans längs Norrlandskusten. För närvarande finns publika tankstationer för fordonsgas i Boden, Skellefteå, Härnösand och Sundsvall. Inåt landet finns det också en i Östersund. Nästa stad att bli med gastankstation kan mycket väl vara Umeå. – Då kanske det blir läge att ta fram Sebastians idéer. Det skulle vara något nytt att visa upp, säger hon. Säkerheten i fokus En annan av Sebastian Hägelstams samarbetspartners var gasdistributören Aga. Även där håller man med om att säkerhetsinformatio24 ENERGIGAS NR 1 2016 Användarvänlig. Det nya munstycket har ett spakgrepp som gör det lättare att tanka än med ett traditionellt handtag. ”Sebastian Hägelstam har rockat gasbranschen. Han har kommit med ett helt nytt tänkande. Nygammal idé. Den amerikanske arkitekten Frank Lloyd Wright gav inspiration till gastankstationen där slangarna kommer uppifrån i stället för från sidan av pumpen. ILLUSTRATION: SEBASTIAN HÄGELSTAM Därmed inte sagt att han vill förringa att även gasen kan ha sina risker i hanteringen. – Det är trycket som är farligast. Det har hänt ett par gånger att korrosionsskadade gastankar på bilarna har sprängts när de inte har klarat trycket. En annan fara är förare som tankar fordonsgas i en gasolbil med hjälp av en adapter. Eftersom trycket är lägre i en gasoltank är risken stor att den sprängs. Det är bland annat därför det är så många varningstexter på dispensrarna, säger han. Intressanta förslag Torgny Eriksson är lite tveksam till Sebastian Hägelstams idé om att införa trädetaljer på tankstationerna på grund av brandrisken, men tycker att flera andra av designförslagen är intressanta. – Dagens pumphandtag är inte perfekta. De ” Anna Säfvestad Albinsson, Biogac nen kring fordonsgasen behöver en översyn. – På många sätt är ju metan mindre farligt än bensin, som brinner snabbare och våldsammare. Ändå är det på gaspumparna, eller gasdispensrarna som de egentligen heter, som de mest avskräckande dekalerna sitter. Det beror nog på att bensinen kom när det rådde en annan syn på säkerhet, säger Torgny Eriksson, projektledare för Agas gastankstationer. är inte handikappvänliga. Vi har provat andra modeller, bland annat med pistolfattning, men vi har inte hittat någon som totalt sett fungerar bättre, säger han. Även en ny sorts slangupphängning tror han skulle vara bra att titta på. Problemet är dock att kostnaderna lätt skenar iväg. En gasdispenser kostar 300 000 kronor. Om man sedan sätter ett skärmtak över, som föreslås i examensarbetet, kostar det minst 200 000 kronor till. – Att dagens tankstationer ser ut som de gör beror på ekonomin. Förr gick det att lägga pengar på att bygga snygga stationer – då fanns det större marginaler. I dag vill det nog mycket till för att man ska våga lägga extra pengar på design, säger Torgny Eriksson. JAN MALMBORG V