av de fyra gastankarna under bagageutrymmet. Det
sker i slutfasen av ombyggnaden. fabrik i Australien. Flera av de andra komponenterna kommer från våra fabriker i Italien, säger Anders Johansson. Den mest påtagliga förändringen sker när de fyra gastankarna läggs in under bagageutrymmets upphöjda golv. I och med det är ombyggnaden i princip klar. Klara för leverans I den bortre ändan av verkstaden står ett femtontal gasbilar klara för leverans. – Alla är sålda i förväg. Ungefär hälften av de cirka tusen bilar som vi bygger om på ett år är taxibilar, resten är firmabilar och enstaka utlandsförsäljningar. Väldigt få ska till privatkunder, berättar Anders Johansson. Snart kan det bli ännu fler bilar. Tidigare har Taxi Stockholm varit den enskilt största kunden när det gäller Volvo bifuel. Nu har också Cabon line Group (tidigare Fågelviksgruppen), som driver bland annat Taxi Kurir, Taxi 020 och Taxi Skåne, lagt en order på 400 bilar som ska slutlevereras under året. Försäljning i utlandet Ovanpå det ska gasbilarna nu börja säljas i utlandet. Initiativet kommer från Volvo Cars försäljningsorganisationer i Belgien och Luxem burg. Dessa två länder har satt ett tydligt fokus på gasdrift, dels genom ekonomiska styrmedel, dels genom en satsning på gastankstationer. I Belgien är gasbilssubvenHjärnan. Den lilla datorn, stor som en bil radio, är hjärnan i Westports gaskonvertering. ENERGIGAS NR 1 2016 7 V