Projektering, byggnation drifttagning och service
av Gastankstationer träråvara förgasas till biogas har rönt ett stort internationellt den kunskap som utvecklats. på fossilfritt ansträngda kommuner kan inte själva fortsätta subventionera den fossilfria marknaden. Vi kan inte prata oss till fossilfrihet, det kräver handling. Om fordonsflottan ska vara fossilfri till år 2030 krävs rejäla investeringar i både anläggningar för bränsle produktion och i fordonsparken. Detta arbete kan inte vänta. Investeringar i miljardklassen tar lång tid att planera, projektera och investera. En fordonsflotta byts inte ut över en natt. Det är inte lätt att nå denna målsättning, men kommunerna har gjort ett gott grundarbete. Om vi nu får rätt förutsättningar kan vi accelerera detta arbete och klara dessa tuffa och nödvändiga mål. Det ger dessutom arbetstillfällen såväl inom produktion som inom forskning både på kort och lång sikt. Vi är glada över de satsningar som regeringen gör på biogas, på subventioner och på skattelättnaden fram till år 2020. Vi ser att regeringen är aktiv i frågorna, men vi vill ändå klargöra att det i dagsläget inte räcker i konkurrensen med fossila bränslen och subventionerad dansk och tysk biogas. Nu måste även riksdagen ta sitt ansvar. Den förra regeringen tillsatte en stor utredning om fossilfri fordonsflotta, men bleknade när det var dags att fatta beslut. Vad vi behöver nu är en regering och riksdag som vågar ta beslut som leder till de förändringar alla säger att de vill ha. Vi vill se beslut som ger biogasen den konkurrenskraft som behövs och ger arbetet mot ett fossilfritt Sverige den skjuts som behövs. s Vi har lösningarna när det gäller att bygga tankstationer för bilar och bussar. Vi har mycket stor erfarenhet både av bussanläggningar, flakfyllningsstationer, publika tankstationer samt mobila gaslager. Med konstruktion och produktion i egen regi är våra anläggningar alltid anpassade efter kundens behov och önskemål. www.processkontrollgt.se ENERGIGAS NR 1 2016 37 FOTO: SÖREN HÅKANLIND