TIDNINGEN TILLVÄXT 1
Marknad Nytt om pengar i skogs- och lantbruksvärl
den ● Snart kan 74-tonnare vara godkända ● Så byggdes varumärket Slaktarkorv ● Höga kostnader för enskilda avlopp ● EU har räddat många beten i Sverige Alla vinner på tunga transporter Transporter på 74 ton får tummen upp av skogsbranschen. Skogsägare, chaufförer, forskare och föreningsföreträdare framhåller vinster för alla i kedjan. Text Tina Andersson Skogsbruk — HADE JAG INTE vetat om att det varit en 74-tonnare ute så hade jag bara märkt det på mätsedeln. Där syns det att ekipaget fått med sig mer virke än vanligt, säger Arne Karlsson. Han äger 150 hektar skog utanför Växjö i Småland och varje år blir det travar som behöver hämtas. Färre vändor ser han som enbart positivt för miljön, trafiksäkerheten och inte minst industrins betalningsförmåga. Stefan Palm är en av de chaufförer som hämtat virke hos Arne Karlsson i sin Volvo 750 med Paratorsläp. 74-tonnaren kör på dispens och används som en ordinär timmerbil, alltså hela vägen ut i skogen. Bilen har fyra axlar och släpet har fem. Det är två axlar mer än ett vanligt 64-tonsekipage, se information om maxvikter i faktarutan på sidan 7. – Nu har ju Arne Karlsson väldigt 6 Tillväxt När det läggs på mer virke på bilen så kompenseras det tyngre fordonet med fler axlar. Det gör att trycket på marken blir oförändrat. KÄLLA: SKOGSINDUSTRIERNA välskötta skogsbilvägar, men jag ser faktiskt ingen skillnad på andra ställen heller. Så ska det förstås vara eftersom marktrycket blir lägre med fler axlar, säger Stefan Palm. Efter två år bakom ratten på Stefan Palm 74-tonnaren och tolv år i branschen är han mycket positiv, även om han självklart måste vara medveten om fordonets storlek. Lasset är högre och det är tyngre att dra i gång vid start. STEFAN PALM KÖR för Södra, där Åsa Forss är ansvarig för projektet med 74-tonsbilar. Hon har bara gott att säga om tyngre transporter. – Det blir totalt sett lägre koldioxidutsläpp eftersom man vid varje transport får med sig mer stockar. Det gör att vi kan göra färre resor, och det är mycket bra med tanke på vårt och våra kunders milArne Karlsson Hade jag inte vetat om att det varit en 74-tonnare ute så hade jag bara märkt det på mätsedeln. jöarbete, säger Åsa Forss. Den lägre Åsa Forss bränsleförbrukningen är också utmärkt med tanke på att en tredjedel av ett åkeris kostnader består av bränsleinköp. Forskningsinstitutet Skogforsks preliminära studier visar att en uppgradering från 60 till 74 ton skulle sänka transportkostnaderna med upp till tio procent i hela kedjan från skog till industri. Miljöeffekterna vore också stora. Skulle samtliga transporter köras på den tyngre vikten minskar den totala bränsleåtgången med över 16 miljoner liter per år. Det motsvarar 44 000 ton koldioxid.