Dagens Transport & Logistik 1
Tomteboda bussdepå ersätter SL:s nuvarande depå i
Hornsberg. Foto: Varg Arkitekter Delar av Postnords gamla anläggning i Tomteboda i Solna byggs om till en modern bussdepå som SL, Storstockholms lokaltraf ik, ska använda till sina stadsbussar. Den nya depån kommer att ersät ta SL:s bef intliga anläggning i Hornsberg på Kungsholmen. Hela anläggningen beräknas kunna tas i drift i juni 2021. Av Annika Wihlborg Bredvid den gamla postterminalen byggs en ny lokal som kommer att inrymma parkeringsplatser för bussarna, kontor samt en anläggning för busstvätt. Ett viktigt syfte med den nya depån en är att öka antalet parkerings- och tankningsplatser för bussarna som trafikerar Stockholms innerstad. Den nya anläggningen ger också bättre tvättmöjligheter, större personalutrymmen och förbättrade tankningsmöjligheter. Första spadtaget till den nya depån togs sommaren 2018 och sommaren 2021 räknar man alltså med att den står helt klar. Projektet var uppdelat i totalt tre entreprenader. Storskaligt och komplext projekt I Tomteboda bussdepå kommer det att finnas plats för cirka 220 bussar. De faktorer som avgjorde valet av plats för den nya depån var i första hand närheten till innerstaden, tillgången till generösa ytor och möjligheten att bygga en helt ny depå. Som en del av projektet byggde trafikförvaltningen, via generalentreprenören Skanska, om 24 000 kvadratmeter av Postnords gamla terminal till ett verkstadsutrymme där tjugofem bussar ska kunna servas parallellt. Redan nu anpassas lokalerna för att kunna ta emot framtidens dubbla ledbussar. –Det här var ett komplext och storskaligt projekt som nu är färdigställt. Vi inledde med ett omfattande rivningsarbete och byggde därefter nya omklädningsrum och personalutrymmen. En av de största utmaningarna i det här projektet var de förstärkningar av byggnaderna som vi gjort genom att ersätta befintliga betongbalkar med stålbalkar. Vi har totalt sett använt drygt 800 ton smide i lokalen. Vi har även gjort lyftgropar och en arbetsgrop som kommer att användas i bussverkstaden. Ytterligare en utmaning var att det var väldigt många olika entreprenörer verksamma parallellt i Tomteboda under byggtiden. Det krävde en hel del logistisk samordning, men projektet har löpt på jättebra hela vägen, säger Viktor Ageyev, projektchef på Skanska. E-post: marcus@harryj.se I Mobil: 076 - 807 27 11 www.harryj.se DAGENS TRANSPORT & LOGISTIK 2 2021 20