Dagens Transport & Logistik 1
Den befintliga containerterminalen byggs alltså u
t med 360 m ny kaj, anpassad för mycket större containerfartyg. Kajen ska i framtiden kunna ta emot fartyg med en längd på upp till 366 m, som har en lastkapacitet på 14 000 containrar. Detta kan jämföras med dagens befintliga containerkaj som kan hantera fartyg med en längd på 190 m och en lastkapacitet på 1500 containrar. Foto: Gävle Hamn är en knutpunkt för stora delar av svensk basindustri som behöver få ut sitt gods till kund via sjöfart. Stål-, papper- och träindustrier ligger inom en 30 mils radie från Gävle och flera järnvägsbanor och europavägar drar förbi, vilket gör staden till ett nav för export och import. DAGENS TRANSPORT & LOGISTIK 2 2021 31 I hamnen har det skett uppgraderingar under flera år. Det började 2012 då Trafikverket, i sin internationella infrastrukturplan, muddrade för att göra farleden mer säker och kunna ta