Dagens Transport & Logistik 1
– Vi på Gävle Hamn, har tagit på oss rollen att v
ara katalysator i det tioåriga programmet ”Ett energioptimerat hamnkluster”, säger Fredrik Svanbom, vd för Gävle Hamn. Foto: Gävle Hamn in större och fler fartyg. Det ledde till nya, djupgående och längre kajer och nu den helt nya containerterminalen, där muddermassorna har bundits in och ökat landytan. Här kan man nu lassa och lossa fartyg som tar 8 000 – 10 000 containrar jämfört med tidigare 1 500 containrar per båt. Den operativa verksamheten i hamnen sköts av Yilport Nordic och de har bland annat satsat på högre och snabbare kranar som dubblar hastigheten för lastning. De sköts via fjärrstyrning inifrån kontor och kommer att minska CO2-utsläppen eftersom man halverar liggtiden för fartygen när de är i hamn. Målet är att elektrifiera alla kranar och att hälften ska gå på el under 2021. Färre tomma containrar Yilport har även investerat i en kombiterminal en bit norr om Stockholm, som hanterar och sprider gods till och från Mälardalsregionen, via elektrifierade containertåg från Gävle. –Terminalen i Stockholm är viktig för oss och ingår i vårt One-stop-shopkoncept. Vi tar med containrar med importgods på eltåg till Stockholm, lastar över till egna lastbilar för vidare transport och tar sedan den tomma containern tillbaka till Gävle för vidare lastning och export. Svensk basindustri är exportberoende vilket gör att rederier måste frakta hit tomma containrar, vårt system minskar det behovet. Lastbilarna kör dessutom på HVO-bränsle* vilket reducerar CO2utsläppen med 90%, säger Håkan Bergström, försäljningschef på Yilport Nordic. Ett energioptimerat hamnkluster Överblick Foto: Gävle Hamn DAGENS TRANSPORT & LOGISTIK 2 2021 32