Dagens Transport & Logistik 1
själva vill minska utsläppen för att det är bra f
ör deras affärer. Det är frivilligt att delta i programsamverkan men så småningom kanske det kommer fler styrmedel som smörjmedel. Vi ger redan idag miljörabatter för fartyg men det finns ju fler morötter och piskor vi skulle kunna använda oss av för att sänka trösklarna till klimatnytta, säger Fredrik Svanbom på Gävle Hamn. *HVO är en förkortning av hydrotreated vegetable oil (eller hydrogenated vegetable oil). Svensk basindustri är exportberoende och rederier måste frakta hit tomma containrar. Vårt One-stopshop-koncept minskar det behovet, säger Håkan Bergström, försäljningschef på Yilport Nordic. Foto: Yilport Nordic FAKTA Gävle Hamn 900 fartygsanlöp varje år 2 800 meter kajer 1 000 000 kvadratmeter lagingsyta 180 000 kvadratmeter magasin 6 terminaler 6 miljoner ton gods hanteras varje år 600 000 TUE kan hanteras på nya containerterminalen (1 TEU motsvarar en 20-fot-container) Investeringar: Gävle Hamn, byggnad av containerkajen, 250 miljoner kronor Yilport Nordic, infrastruktur ovan mark (kranar, truckar, maskiner) 1,2 miljarder kronor 2021. I Gävle Hamn har NCC som totalentreprenör byggt ett automatiserat papperslager från ax till limpa. Med stor erfarenhet av logistikanläggningar har vi bidragit till att stärka hamnens konkurrenskraft och regionens pappersindustri. Tack Gävle Hamn för ett bra samarbete! Mobil: 08-585 510 00 E-post: info@ncc.se DAGENS TRANSPORT & LOGISTIK 2 2021 36