Dagens Transport & Logistik 1
TREND Framtidens effektiva transportlösningar Änd
ringstakten i samhället är hög och mycket tyder på att den kommer att öka fram mot 2050. Tre teknologitrender förväntas radikalt förändra transportsektorn. Det framkommer bland annat av rapporten ”Fremsyn 2050” som gjorts av Sintef, HRP med flera. Av Susanne Ringheim Kilje De tre huvudspåren inom ny teknologi som leder till effektiva, helhetliga transportsystem är elektrifiering, samverkande system/konnektivitet och autonomi. Samverkande system beskriver ett transportsystem där transportmedlen alltid är uppkopplade mot andra enheter och kommunicerar med varandra och infrastrukturen. Sådana system väntas ha stor inverkan på framtidens vägtrafik och logistikkedjor. Intelligenta transportsystem, ITS, baserade på kommunikation mellan olika fordon och infrastrukturen har nämligen stor potential att bidra till ökad energieffektivitet och framkomlighet, minskad miljöpåverkan, kostnadsbesparingar och större säkerhet. Stort intresse för autonoma fordon - Konnektivitet och autonoma fordon inom transport-, trafik- och logistikbranschen är definitivt en trend. Många företag utvecklar aktivt tjänster och produkter inom området. Trenden är också tydlig utifrån mängden forskningsanslag som går att söka. EU satsar stort på självkörande fordon, flera pilotprojekt och demonstrationer är på banan, säger Magnus Berglund, forskningschef på VTI Trafikanalys och Logistik. På universitetsområdet i Linköping kör just nu två autonoma minibussar runt. De ingår i projektet ”Ridethefuture” som har flera intressenter, bland andra Akademiska Hus och Linköpings universitet. Bussarna kan ta passagerare, men är alltså inte i linjetrafik. - Elektrifiering, autonomi, samverkande transporter och fossilfrihet – allt går hand i hand. Även om det ligger långt fram i tiden innan vi har ett system med självkörande fordon som är uppkopplade hela tiden mot andra system, så finns en stark intention att utforska möjligheterna, säger han. I förlängningen skulle samverkande system kunna bidra till förbättrad självkörande fordonsfunktionalitet. - Om människan hela tiden förväntas reagera på information från samverkande system har de ingen större nytta. Människor reagerar långsamt. Det kan ha betydande effekt på säkerhetskritisk information, som till exempel snabbt inbromsande fordon. Effekterna av samverkade system skulle alltså öka markant om den mänskliga beslutsprocessen ersattes med system i fordonet som hjälper föraren att agera snabbare, säger han. Godstransporter som business case. Magnus Berglund tror att affärsmöjligheterna är ännu större på godssidan än på personsidan när det kommer till autonoma fordon. - En stor del av transportkostnaderna utgörs av chauffören. Så har vi aspekten att varor inte har samma misstro mot ny teknologi som passagerare kan ha. Dessutom finns det redan nu autonoma fordon inom lagerverksamhet, plus befintliga smarta system byggda runt logistiken. Många utmaningar kvarstår innan ett fullständigt elektrifierat, autonomt och samverkande trafik- och transportsamhälle eventuellt blir verklighet. Standardiseringsfrågan måste lösas, människor behöver känna sig trygga med tekniken och synen på ägande och kontroll kommer att behöva förändras. För frågan är: vem äger, granskar och tolkar dataimpulserna? Magnus Berglund är forskningschef på VTI Trafika nalys och Logistik. Foto: VTI På Campus Valla i Linköping rör sig många människor. Här kör dessa automatiserade bussar runt, som en del i ett forskningsprojekt kring hållbara mobilitetslösningar. Foto: VTI DAGENS TRANSPORT & LOGISTIK 2 2021 6