Dagens Transport & Logistik 1
tror jag inte på något ”modellskifte”. För ett fö
retag innebär en revidering av dess försörjningsstrategi mycket stora investeringar som förmodligen inte kommer att stå på dagordningen på kort sikt. På längre sikt kommer troligen raden av kriser kopplade till naturkatastrofer, pandemier eller till och med problem associerade med politisk instabilitet förmodligen få företag att se över sina internationaliseringsstrategier. Ses andra förändringar i den internationella handeln? Hur kan vi minska vårt beroende av utländsk produktion inom strategiska sektorer där detta beroende kan utgöra en risk vid geopolitiska spänningar? När det gäller dessa aspekter är frågeställningen inte i så hög grad ekonomisk som geostrategisk. Och man talar inte om verklig avglobalisering utan om subventioner till inte särskilt lönsam nationella produktion av ett litet antal väl identifierade produkter. Frågan som inställer sig är dock: var slutar självbestämmandet? Nästa kris kan komma att kräva andra grundläggande behov. Jag befarar att det bakom självbestämmandet faktiskt döljer sig en form av protektionism och en djupare kritik av globaliseringen, vilka anses ligga bakom Frankrikes svaga tillväx och bidra till massarbetslöshet. Enligt min mening är detta problem mycket mer bekymrande än Frankrikes beroende av ett antal produkter som köps i Kina. Men problemet är framför allt europeiskt. Bristen på konkurrenskraft i den franska ekonomin tar sig tydligt uttryck i ett varuhandelsunderskott gentemot våra europeiska partner. Denna svaghet på den franska marknaden i EU kommer inte lösas genom omlokalisering av verksamheter med lågt mervärde. Tvärtom är det nödvändigt att återfå konkurrenskraften i verksamheter med högt tekniskt innehåll inom framtidssektorer. Är en förändring av företagsmodeller att vänta sig? För företagen är den nuvarande krisen framför allt en mycket allvarlig kassaflödeskris, delvis uppslukad av statliga åtgärder. Men denna ekonomiska kris kommer att fortsätta, företagens ekonomiska situation kommer att försämras kraftigt och investeringar kommer att bromsa in. På kort sikt DAGENS TRANSPORT & LOGISTIK 2 2021 69 Det är för tidigt för göra ett bokslut, eftersom handelsstatistik ofta kommer med en viss eftersläpning. Till skillnad från krisen 2008, där man observerade en krympning av handeln som var mycket mer omfattande än den globala BNP, finns för närvarande ingen ”handelskollaps” kopplad till pandemin. År 2020 följde handeln ungefär BNP:s utveckling, en kraftig minskning under andra kvartalet följt av en återhämtning från och med juli. Under 2021 kommer BNP ligga på mellan två och åtta procentenheter under dess nivå innan krisen och det är möjligt att handelsminskningen kommer att förstärkas. Framför oss har vi en brist på aktivitet som kommer att fortgå. Uppenbarligen påverkas inte alla länder på samma sätt. Frankrike, som är tydligt nischat mot sektorer som drabbats särskilt hårt av krisen, i första hand flygindustrin och turismen, kommer mycket troligt få uppleva en kraftig ökning av sitt handelsunderskott. Isabelle Méjean är en fransk forskare inom statistik och ekonomi samt chef för ekonomiavdelningen vid École Polytechnique i Paris.