Dagens Transport & Logistik 1
myt eller verklighet? - På längre sikt kommer tro
ligen raden av kriser kopplade till naturkatastrofer, pandemier eller till och med problem associerade med politisk instabilitet förmodligen få företag att se över sina internationaliseringsstrategier Pandemin har stärkt de nationella strategierna för produktion och oberoende men globaliseringen är framgent fortsatt viktig för köpkraften och mångfalden i utbytet av konsumtionsvaror och kommer därför behålla sitt grepp över världsekonomin. Foto Wikimedia om ”big data” i begreppets statistiska mening, men sambandet mellan individuella beslut och makroekonomiska effekter kräver att spridningen av samtliga företag karakteriseras, vilket innebär en stor datamängd. Vilket ekonomiskt fenomen kopplat till pandemin har förvånat dig mest? Början av pandemin visade hur ömsesidigt beroende de stora företagen är av varandra. Från och med början av 2020, när bara Wuhan-provinsen hade stängts ned, noterades försörjningsstörningar inom elektroniksektorn till exempel, eftersom denna region var hem för det världsledande företaget inom optisk fiber. Vid den tidpunkten var det svårt att föreställa sig vilken skala pandemin skulle få och denna spridning genom värdekedjorna tycktes till slut vara perfekt DAGENS TRANSPORT & LOGISTIK 2 2021 67 illustration av den svaga resiliensen eller återhämtningsförmågan hos de globaliserade produktionsmetoder mot lokala kriser. Mycket snart blev inbromsningen av kinesisk produktivitet via värdekedjorna sekundär till den ekonomiska jordbävningen som förknippats med de nedstängningssåtgärder som krävdes för att hantera hälsokrisen i