Dagens Transport & Logistik 1
Fabriken står klar 2023. Foto: Scania Fordonstill
verkaren Scanias ambition är att leda skif tet bor t från fossildrivna lastbilar. Ett stort och viktigt steg på vägen dit är den bat terifabrik och det bat terilabb som Scania nu bygger i anslutning till sin fabrik i Södertälje. Labbet invigs hösten 2021 och bat terifabriken står klar 2023. Av Annika Wihlborg De globala lastbilstillverkarna befinner sig mitt i ett elbilsrally där man tävlar om vem som kan ta en tätposition i arbetet med att utveckla framtidens elektrifierade lastbilar. Scania satsar mycket på att utveckla elektrifierade lastbilar och är villiga att investera för att nå en ledande position i elektrifieringen av tunga fordon. I september 2020 lanserades bland annat företagets första helelektriska lastbil. Under de kommande åren planerar Scania att lansera en rad nya modeller av eldrivna lastbilar, bland annat för långväga transporter. Som ett led i omställningen mot en grön lastbilsflotta satsar alltså Scania nu på att bygga en egen fabrik för fullskalig batterimontering på plats. I en första fas byggs en 18 000 kvadratmeter stor anläggning som byggstartades i februari 2021. Den nya anläggningen beräknas vara i full drift 2023. På anläggningen kommer Scania att montera batterimoduler och batteripack som anpassats för Scanias produktion från Northvolts batterifabrik i Skellefteå. Batterifabriken blir högautomatiserad och Scania investerar över en miljard kronor på det här framtidsinriktade byggprojektet. DAGENS TRANSPORT & LOGISTIK 2 2021 40 Utöver batterifabriken investerar Scania även 160 miljoner kronor på ett nytt batterilaboratorium som byggs i anslutning till företagets forsknings- och utvecklingscentrum i Södertälje. Första spadtaget till laboratoriet togs i november 2020. Det blir en anläggning på 1000 kvadratmeter som väntas stå klar under våren 2021. Efter en omfattande provning och kontroll av utrustning och instrument kommer laboratoriet att vara i full drift under hösten 2021. Laboratoriet får tre 250-kvadratmeter stora provhallar för battericeller, batterimoduler och batteripack. Det strategiska samarbetet mellan Northvolt och Scania har vid det här laget pågått i ett par år. Redan 2018 inledde Scania ett forskningssamarbete med Northvolt. Samtidigt investerade Scania 100 miljoner kronor i bolaget.