Dagens Transport & Logistik 1
profilerar sig tydligt med sina emissionsvänliga
leveranser, bolagets ambition är att 2022 kunna genomföra sina leveranser helt emissionsfritt. Airmees affärsstrategi är att koppla ihop E-handlare med logistikbolag och konsumenter via sin tekniska plattform. Bolaget äger inga egna fordon och anställer inte heller några egna förare, verksamheten sköts istället av externa logistikbolag och åkerier. Ytterligare en tillväxtraket på logistikmarknaden är Instabox, som grundades redan 2015 av trion Alexis Priftis, Johan Lundin och Staffan Gabrielsson. Sedan start har Instabox minst tredubblat sin omsättning och våren 2020 expanderade bolaget sin även sin verksamhet till Danmark och Norge. Instabox erbjuder kunden att själv hämta ut sitt paket via paketskåp och är idag ledande på den nordiska paketskåpsmarknaden. Idag har Instabox drygt 1100 skåp utställda och täcker större delen av Sverige. Postnord har som jämförelse omkring 2000 utlämningsställen. Instabox fortsätter sin europeiska expansion I början av 2020 genomförde Instabox en emission på 400 miljoner kronor. I juni 2020 expanderade Instabox sitt leveranserbjudande med InstaJohan-Alexis-Staffan. Foto: Instabox Stenteknik_Annons_194x120+5.indd 1 2020-01-27 09:20 DAGENS TRANSPORT & LOGISTIK 2 2021 55