Dagens Transport & Logistik 1
Foto: Instabox bikes, en fossilfri hemleveranstjä
nst via cykelbud. Även Instabox har avtal med några av e-handelsmarknadens jättar, däribland H&M, Apotea, Lyko, Boozt, Babyshop och Sportamore. I februari 2021 genomförde Instabox en nyemission som genererade 750 miljoner kronor till bolaget. Ambitionen är att finansiera en fortsatt expansion på den europeiska marknaden. Enligt Instabox vd Alexis Priftis satsar bolaget nu på att öka tillväxten i Danmark och Norge. Under 2021 väntar också lansering på ytterligare två europeiska marknader. Ett tredje bolag som gynnas av den ökade efterfrågan på hemleveranser är Budbee, som också är specialiserade på sista-milen leveranser och låter kunden specificera hur de vill ha leveransen via en app. Budbee startades 2015 av Fredrik Hamilton, som då var student på Handelshögskolan i Stockholm. Även Budbee fokuserar på att effektivisera leveranskedjan med hjälp av innovativa digitala tjänster med en hög hållbarhetsprofil. Budbee genomförde nyemission på 525 miljoner kronor I januari i år investerade AMF 240 miljoner kronor i Budbee. Investeringen ingick i den nyemission på totalt 525 miljoner kronor som Budbee genomförde parallellt. Även Budbee ska använda pengarna till att finansiera en fortsatt internationell expansion samt teknologiutveckling. Budbees har också ambitionen att ligga långt fram i sitt hållbarhetsarbete, målsättningen är att samtliga transporter ska vara helt fossilfria 2022. Budbees affärsmodell har många DAGENS TRANSPORT & LOGISTIK 2 2021 56 likheter med Airmee, de äger exempelvis inte heller några fordon och har inte heller några egna chaufförer anställda. Under 2020 invigde Budbee en ny terminal med hållbarhet i fokus. Terminalen är bland annat utrustad med en solcellspark på taket. Här kan man ladda sextio bilar samtidigt. På en glödhet marknad för sista-milen leveranser är det förstås naturligt att fler aktörer vill ta upp kampen med de etablerade bolagen. I februari 2021 presenterade Postnords tidigare kommunikationsdirektör Thomas Backteman sin nya satsning. Han planerar att erövra Sverige med smarta postboxar. Enligt egen utsago har Thomas Backteman finansiella muskler att successivt finansiera utbygganden av uppemot 50 000 skåp runtom i landet, vilket motsvarar en investering på drygt en miljard kronor.