Dagens Transport & Logistik 1
– Omkring en fjärdedel brukar komma till avslut,
så det ser lovande ut, berättar Manuel Brändeborn, marknadschef för Eskilstuna Logistik. Ökat intresse för kombiterminalen Eskilstuna har mycket att erbjuda som logistikstad, menar både Mikael Jonsson och Manuel Brändeborn. Utöver ett läge som är mitt i Norden, med närhet till både Stockholm, Köpenhamn, Oslo och Helsingfors, är även närheten till större hamnar och tåg en viktig anledning till framgången. Här har Eskilstuna Kombiterminal en nyckelfunktion. I dag hanteras cirka 95 000 TEU årligen på den 83 000 kvadratmeter stora kombiterminalen, men det finns kapacitet för 300 000 TEU per år. Kombiterminalen är helt elektrifierad vilket möjliggör att tågangörningen sker med miljövänliga ellok. Terminalen trafikeras av ett flertal operatörer och erbjuder dagliga tågpendlar till hamnar i Göteborg, Malmö och Trelleborg. – Vår kombiterminal är porten till Mälardalen och allt fler företag ser möjligheterna i att nyttja den. Utöver att de nyttjar miljövänligare transporter så ligger kombiterminalen också strategiskt bra. Härifrån når du södra, västra och norra stambanan. Vi har två anslutningsväxlar med direkt tillgång till järnvägsnätet och nära anslutning till E20. Skulle det vara stopp i trafiken någonstans finns det alltid en alternativ väg så lasten inte behöver bli försenad, berättar Mikael Jonsson. Generösare prisbild än i storstäderna En annan konkurrensfördel för Eskilstuna är prisbilden. Här kostar det mindre att etablera sitt lager än om man väljer en storstad, både vad gäller driftskostnader och etableringskostnad. Att kunna förse sin verksamhet med rätt kompetens är något som många branscher ser som en utmaning. För att kunna bistå med hjälp även på det området, har Eskilstuna kommun startat Eskilstuna Competence Service som bistår företag som väljer att etablera sig här med hjälp att hitta rätt kompetens. – Vi undersöker vilka rekryteringsbehov som företagen har och sedan ger vi oss ut för att rekrytera. Det finns även ett väl etablerat samarbete med ett tjugotal privata bemanningsföretag i staden som bistår oss, säger Mikael Jonsson. Samarbete med yrkesutbildningar Logistikprojekten löper ofta under längre tid, vilket skapar möjlighet till att hitta kompetens även på annat håll. – Hittar vi inte rätt spetskompetens på arbetsmarknaden så har vi ett samarbete med högskolan och privata utbildningsföretag. De uppdaterar hela tiden sitt utbud av vuxen- och yrkesutbildningar efter rådande behov på marknaden och på så sätt kan vi tillgodose rekryteringsbehovet med kompetens som verkligen har med sig den allra senaste kunskapen ut i arbetslivet. Det blir en win-win-situation i ett ekosystem av bolag, där studenter finner en väg direkt ut i arbetslivet och företagen får spetskompetens som har stor kunskap om det allra senaste inom sin bransch, förklarar Manuel Brändeborn. Shenzhen Senior Technology Material, Senior, investerar 2,5 miljarder kronor fram till 2025 i The Logistics node in southeast Sweden – with exciting business opportunites THE PORT OF KARLSHAMN is one of Sweden’s major ports and is strategically located in the south for import, warehousing and distribution. There are plenty of industries and many major consumer areas in the surrounding region. Cargo can be shipped to and from the port by container vessel or via the daily ferry service between Karlshamn–Klaipeda and the Silk route to Asia. Customers all over the south of Sweden and Denmark can be reached from Karlshamn within 3–5 hours. Karlshamn has more than 50 hectars of development areas available for new warehouses offering direct access to the port, intermodal rail terminal, E22, Logistics cluster and environmentally friendly energy. The port, with it’s business mindset, is constantly developing and expanding. Next steps will be the expansion of the RoRo-port and the rail terminal. DAGENS TRANSPORT & LOGISTIK 2 2021 45