Bumsen 1
LOGOTYPEN FRÅN 1917 TILL IDAG Till vänster ses Ra
pps logotyp följt av BMW:s första från 1917 och sist, till höger, den från 1933. Där ses tydligt hur det tjockare bokstäverna får BMW att komma tätare ihop. Vi ska hålla i minnet att detta alls inte var tänkt att vara en stiliserad propeller utan detta kom först med en annons BMW lät publicera 1929. En annons som faktikskt kom samtidigt med den stora lågkonjunkturen och sammanföll med att BMW hade fått rätten att licenstillverka Pratt & Whitneys flygmotorer. I annonsen ses BMW:s logga mitt i den roterande propellern. Bakgrunden till att många tror att det är en propeller kommer just härifrån och under 40-talet användes illustrationen i ett BMW Journaltryck av Wilhelm Farrenkopf. Legenden om den snurrande propellern var född. BMW:s logotyp har varit i grunden helt i enlighet med grundformen men justerats åtskilliga gånger genom åren för att överensstämma med ett modernare formspråk som då ansågs ligga bättre i tiden. 1933 fick loggan en uppfräschning. Texten och dekorränderna blev lite tjockare. Texten och dekoren var i guld mot svart bakgrund. Bokstäverna justerades också till och kom att hamna lite närmare varandra. Vi skall veta att, trots att det kan förefalla vara tydligt angivet hur logotypen skulle se ut, logotypen kunde variera väldigt i färgton och vilken stil cirkeln kunde ta sig ut. Tittar du på gamla bilar, motorcyklar och reklamtryck så kan bokstävernas färg skifta och detaljernas proportioner variera. Någon direkt strikt hållning fanns således inte. Åtminstone inte före 1950-talet då BMW arbetade starkt på att logotypen verkligen skulle vara standardiserad. Så blev det också. BMW valde vitt som text- och dekorfärg och 1953 antogs den logotyp som ses här nere till vänster i tryck och reklam medan emblem på bilar och motorcyklar skulle vara silver. Till 1960 valde man att ta bort serifferna (Typografispråk för de små strecken på bokstävernas övre och nedre ändar) och 1966 var detta standard på alla BMW:s motorcyklar. Under 70-talet framtonade motorsportens betydelse för BMW och logotypen fick ett fetare typsnitt och denna form har därefter i grunden varit den stil som fortlevt. Slutligen lät BMW blåsa nytt liv i den platta logotypdesignen genom att skapa en tredimensionell effekt när logotypen syns i reklamsammanhang. BMW är rankade som topp tio bland världens mest kända logotyper och den grunddesign som skapades för det nyfödda märket har verkligen i stil och form onekligen varit en fullträff från början. § Vidare förändringar av logotypen. Till vänster 1953 och mitten 1979. Längst till höger den vi idag ser på våra nya motorcyklar och BMW-bilar. Vilken blir logotypens nästa grafiska uppdatering? 25