Bumsen 1
EN SVALARE TYP AV TUR Fördelen med regn denna års
tid är att det för med sig lite högre temperaturer och jag skådade faktiskt åtta plusgrader på termometern. Hoppades på att regnet inte skulle hålla i sig så länge vilket det inte heller gjorde. Efter en halvtimme slutade det blöta att komma uppifrån så nu störde bara regndimman bakom medtrafikanterna. Temperaturen dök omedelbart ner till +2,5°C. Stjärtvärme på! Kaffe är ett livselixir för mig och då jag färdats i dessa trakter förr, typ varje gång jag skall serva, visste jag att det fanns ett bra vägkafé i närheten. Så några mil fram svängde jag av och tog en bensträckare kombinerat med kaffe och macka. Dessa små stopp är lite av kryddan och planerar man väl och har god tid på sig behöver man inte stressa på heller. Merihelmis utsikt över Bottenviken är lika imponerande på hösten som på våren och restaurangen luktar fika oavsett årstid. Sju mil senare anländer jag äntligen till verkstaden. Ungefär 30 minuter före bokad tid. Utanför ser jag de andra hojarna som skall servas idag. Verkade som att K 1600-förare är tåligare än andra på att köra i låga temperaturer. Eller så har alla trasiga stötdämpare? Tomi Törmä tog som vanligt emot och berättade vad som skulle göras och hur lång tid det skulle ta. Fyra timmar var domen. Massor med tid att fördriva. Noterar att priser på motorcyklar är helt klart högre i Finland än hemmavid. Efter en pratstund med en av MC-säljarna kom det fram att de fått listpris på nya K 1600 GT som just visats i Milano. Fullutrustad skulle den kosta 36 000 Euro! Ouch… mig en snabbvisit in på verkstadsgolvet. Moderna hojar har mycket plast och Åker du 19 mil i +3°C en tidig morgon så är det karaktärsdanande... för att komma åt stötdämparen fram var det tydligen nödvändigt att plocka bort nästan hälften. Inte något som är gjort i en handvändning. BMW-mekaniker går många utbildningar på respektive modeller så alla verkar inte meka alla modeller. Denna mekaniker verkar vara den som kan K1600 bäst för det svischade bara till så var den nästan helt naken. Han ville dock inte vara med på bild vilket man får respektera. Generellt sett har jag svårt att strosa runt i en BMW-butik så länge, i alla fall om de har mycket prylar, utan att drabbas ekonomiskt. Denna gång lyckades jag stålsätta mig och hamnade bara i restaurangen för intagande av en förträfflig lunch bestående av köttfärslimpa och potatismos. Normalt sett tillåts inte att kunder kommer in i verkstaden utan de har ett litet fönster in i verkstaden. Jag frågade dock snällt och sa att jag tänkte skriva en liten artikel som förhoppningsvis blir insläppt i klubbtidningen vilket gav Återfärden hem mot Kalix skedde i maklig takt då det pendlade runt nollan. Efter hemkomst blev det avsköljning av hoj i kallt vatten. Vägsalt skulle enligt expertis på klubbens forum behandlas så. Det har dock framkommit annan expertis på samma forum som förespråkade att varmt vatten löser salt bäst. Lyckligtvis har jag använt ljummet vatten när jag tvättade av säsongens vägpatina så då har jag förhoppningsvis gjort allt rätt. Få se nu var jag satt den där flaskan med vax som luktade så gott? § 45