Bumsen 1
INSÄNDARE SVINIGT I TRAFIKEN INSÄNDARSIDAN Hej He
nning! Som kuriosa bifogar jag bild på vad vi kan träffa på när vi är ute och åker och inte alls en ovanlig syn här i södra delarna av Sverige. ’Dammar’ du på ett vildsvin i denna kaliber så är det lätt att föreställa sig konsekvenserna. Bifogad galt sköt jag två kilometer från Alvesta och inte ute i ödebygden. Måttet tryne till svans 140 centimeter. Vikt: 115 kilogram. Höjd över bogarna 80 centimeter. Av de tre varianter på däck jag själv använt är dessa de bästa så långt. Livslängd kan jag inte uttala mig om än men bra däck kan absolut hjälpa om svinet är framme. CARL-HENRIK GARANDER Hej Carl-Henrik! En bra påminnare om vilka som kan dyka upp i trafiken. HENNING SVEDBERG Hej Bumsen! Med anledning av tipset i senaste Bumsen om att montera ett förfilter före luftfiltret så kan jag visa er vådan av att hänga hjälmhuvan på styret. Se nedan. Jag kostade på med ett nytt luftfilter då jag hade det hemma redan och hjälmhuvan gick att tvätta. Så sett så blev det inte dyrt. Hade jag lämnat in cykeln så hade det nog blivit dyrt. Förutom att jag hade bjudit verkstaden på årets gapflabb. OLA EKBLOM Hej Bumsen! Tack för en bra tidning! Jag vill bara lägga till att artikeln, i 5.18 om bluetooth, saknar en hel del information. Jag har under senaste året försökt alla möjliga kombinationer av sammankopplingar för att kunna nyttja alla funktioner i navigator, TFT och telefon. Jag har även talat med BMW under mars-maj 2018. Tyvärr fungerar inte allt såsom det beskrivs, exempelvis kan inte GPS nyttja trafikinformationen eller andra onlinetjänster från telefonen då de inte är sammankopplade. Mycket beror på vilken GPS som används, och om TFT och GPS är sammankopplade via kabel/fäste som är integrerat från fabrik. Under säsongen 2018 bytte jag till Metzeler Karoo Street med förvånansvärt gott resultat. Runt Alvesta finns en hel del intressanta grusvägar som jag åker på frekvent. Mitt intryck av Karoo Street är att de framför all är väldigt kursstabila på grus. Jag noterade att jag körde avsevärt snabbare på dem än annars. Då mönstret inte är extremt djupt så upplever jag dem som väldigt bekväma även på asfalt. De är att betrakta som 70 % asfaltoch 30 % grusdäck. Med vänlig hälsning. FREDRIK RUUDA Hej Fredrik! Tack för din insändare! Till artikelförfattarens försvar få jag nog anta att det är ett förslag och inte ett heltäckande lösning. Som du säger beror det givetvis vilka enheter du använder på vad slutresultatet blir. HENNING SVEDBERG 42 Frågesportens svar: 1:B 2:C 3:A 4:C 5:B 6:C 7:A 8:A 9:B 10:C 11: 463 stycken.