Bumsen 1
BRORSANS BETRAKTELSER FRÅGAN ÄR: VARFÖR KLUBB? E
n kompis från tonåren hade läst en bra definition av en kör: En grupp människor, som var och en sjunger halvtaskigt, men som under rätt ledare kan åstadkomma fantastiska resultat. Individer samverkar i ett kollektiv. Vad har det med motorcykelåkning att göra? Hojåkande är – eller har i alla fall varit – en tämligen individualistisk sysselsättning. En tidigare landstingspolitiker i Östergötland, något decennium äldre än jag, sade vid ett tillfälle, att hon mindes tiden som spätta under skiftet 50-60-tal, där kommunikationen under färd begränsade sig till klappar på låren – ”hojkyssen”. Kommunikationen hojåkare emellan inskränkte sig till gester under färd – och stopp för samtal vid behov. Så var det väl, tills intercomsystemen gjorde entré och medgav talkommunikation mellan förare och passagerare – varpå den trådlösa varianten möjliggjorde detsamma inom en grupp. Men alla dessa individer föreföll genom tiderna ändå ha haft behov av samhörighet med likasinnade. Jag har aldrig varit på legendariska Ace Café i London och inte heller på klassiska Talludden i Stockholm, men det saknas inte skildringar av, hur klungor av knuttar hängde där – liksom på Sveavägen. På Rosenhill utanför Södertälje eller Oscarshäll vid Bråviken – där stammisarna har egna, namngivna kaffemuggar – upplevs samma fenomen, och jag utgår från, att det finns fler. Nästa steg är att intressera sig för klubbverksamhet, och jag är fortfarande Cruisarklubben i Linköping evigt tacksam för den gemenskap, som den gav mina första år i hojsvängen. Så blev det en BMW i november 2007 – och hos handlaren hade jag sett några exemplar av Bumsen. Medlemskap i klubben söktes prompt, och det tog inte lång tid att inse, att jag hamnat i något av ett unikum – måhända världens största BMWklubb(?) – idag med drygt 7 000 medlemmar. Naturligtvis finns mångdubbelt fler BMW-åkare i exempelvis Tyskland och USA, men de verkar vara uppdelade på många olika klubbar. Klassisk svensk föreningsverk48 samhet har varit ideell sedan andra halvan av 1800-talet, men idag verkar idealiteten vara satt på undantag. ”What’s in it for me?” är en allt vanligare fråga i ett samhälle, som hela tiden verkar bli allt mer individ- och egocentrerat. Men i BMW MC-klubben Sverige finns inte så lite ”in it for you”! Förutom Bumsen, som torde sakna motsvarighet i Sverige som klubbtidning (Sveriges fjärde största hojtidning efter MC-Folket, MCM och Allt om MC), finns hemsidan med Forum, där praktiskt taget allt kan dryftas. Där finns trådar om allt från renoveringstips för mer än halvsekelgamla modeller, via alla möjliga aspekter på hojåkande till mer eller mindre galna ämnen med tämligen perifer anknytning till såväl hojåkning som BMW. På faktafrågor kan man som regel få auktoritativa svar, för den samlade kunskapsmängden på Forum är enorm! Att hemsidan innehåller en hel del annat, behöver knappast påpekas – liksom att klubben även har ett antal Facebooksidor med olika inriktning. Klubbförsäkringen torde sakna motstycke i Sverige. Under parollen ”det bästa för de flesta” har idogt arbetande och förhandlingsskickliga medlemmar uppnått just, vad parollen säger – och bara några år efter införandet är antalet tecknade klubbförsäkringar över 5 000! Från trovärdiga källor har jag hört, att i alla fall ett par av de stora japanska tillverkarna aktivt strävat efter att skapa egna märkesklubbar – men hittills inte lyckats. I dessa fall finns ett antal klubbar för ägare av vissa modeller i respektive tillverkares utbud – men inga sammanhållna märkesklubbar. BMW MC-klubben Sverige fungerar tvärt om! Inom klubben finns förgreningar med intresse för grusbus, asfalttouring, banåkning mm. Inom dessa anordnas klubbturer över en kväll eller helg, långresor, träffar – ja, vad man vill. Även här är kunskapsmängden jättelik. Årsträffarna har de senaste åren vuxit till att samla uppemot 400 deltagare, vilket lett till begynnande problem att hitta anläggningar, som kan ta emot allihop! (I skrivande stund har fler än 425 anmälningar till Årsträffen 2019 inkommit.) Men den sortens angenäma problem är till för att lösas. Som synes saknas inte svar på frågan i rubriken. Idag finns drygt 18 000 gatregistrerade BMW-motorcyklar i Sverige. Inte så få medlemmar har mer än en BMW-hoj, men det finns många kvar att värva. BROR GÅRDELÖF