Svensk Vattenkraft 1
Fortsätt säkra hälsan och driften! SKÖT OM DIG, D
IN OMGIVNING OCH DITT/DINA KRAFTVERK Pandemin präglar fortfarande vår tillvaro och kommer sannolikt göra så under lång tid framöver. Även om Sverige i likhet med många andra länder gradvis lättar på olika restriktioner och rekommendationer har vi alltjämt en omfattande smittspridning. Det gäller därför att vi tar ett fortsatt ansvar för oss själva och för vår omgivning och undviker onödiga risker. Vad jag vet har våra medlemmar så här långt klarat sig undan pandemins allvarligaste konsekvenser. Som en av många äldre inom vår förening lever jag själv isolerad, både för min egen och för min omgivnings skull. Så roligt är det inte men promenader liksom cykel- och löpturer ger omväxling. Jag har två nära anhöriga som kämpat sig igenom smittan så jag har upplevt vad det kan innebära. I omsorgen om oss själva och vår omgivning får vi inte glömma våra kraftverk och dammar. Vi måste ha en beredskap för att de ska kunna skötas även om vi själva drabbas av smittan. De flesta av oss har en eller flera som kan rycka in vid behov, om inte är det hög tid att skaffa det. Se till att inga akuta åtgärder ligger och väntar utan klara av tillsyn och underhåll. VI HAR STÄLLT OM FÖRENINGSVERKSAMHETEN De gångna månaderna har alla våra planerade fysiska årsmöten lagts om till virtuella eller i några fall skjutits på. Det gäller det 40-årsjubileum SVAF planerat för och det gäller de regionala föreningarna (se artikel längre fram). Mycket talar för att vi i alla fall året ut får genomföra föredrag, debatter o d i virtuell form. På kort tid har vi tagit steget från att emellanåt ha telefonmöten till att enbart använda någon av de digitala plattformarna – och funnit att det fungerar hyggligt. Till hösten skulle vi i stället för att ha "sammanhållna" möten med både föredrag och studiebesök kunna dela upp dem på två dagar med virtuella föredrag och debatter och fysiska studiebesök, det senare med iakttagande av alla försiktighetsmått som att inte åka kollektivt, inte flera i samma bil, fysisk distans m m. FORTSATT LÅGA ELPRISER Att vi lever i ett avlångt land blir tydligt när de allt lägre flödena i söder ackompanjeras av varningar för höga flöden i norr. Det visar sig också i de stora prisskillnader vi har mellan de olika elområdena. Med ett systempris runt 5 öre/kWh och nästan lika lågt i SE1 och 2 har SE3 och framför allt SE4 ofta legat väsentligt högre. Överföringsbegränsningarna inom Sverige är den viktiga förklaringen. Trots den varma årstiden har oljekondenskraftverket i Karlshamn startats vid två tillfällen. Hade det varit vinter hade vårt bidrag till klimatvänlig elproduktion varit ännu påtagligare. Se vidare Bixias mycket klargörande marknadsöversikt längre fram i tidningen. Notera bl a att vindkraften inte nämns utan att det är främst den stora vattenkraftproduktionen som pressar priset. När sedan efterfrågan av flera skäl är låg hjälps inte priset upp av att kärnkraften reglerar ner. RIKSDAG, REGERING OCH MYNDIGHETER Det beslut som regeringen fattade 25 juni går några steg i vår riktning men lämnar tyvärr fortfarande en del utrymme för vattenförvaltningens negativa tolkningar. Med tanke på att Havs- och vattenmyndighetens NAP-förslag på alla sätt sökte öppna för myndigheternas utrivningsagendor är frågan om regeringens beslut räcker; myndigheterna hade behövt sättas på plats än tydligare. SVAF har sedan i höstas till miljö- och energidepartementen framfört, att kriterierna för att klassificera en vattenförekomst som kraftigt modifierad (KMV) respektive undantaget mindre stränga kvalitetskrav (MSK) måste bestämmas av regeringen och föras in i förordning. Myndigheterna har nu under flera år trotsat riksdagens och regeringens beslut och uppdrag och inte KMV-klassificerat en enda vattenförekomst med mindre kraftverk som KMV. KMV är ett villkor inte bara för de större utan också de mindre kraftverken. Det innebär att kraven begränsas till miljökvalitetsnormen God ekologisk potential. Detta innebär fortfarande långtgående krav på miljöåtgärder men dessa får inte hota den fortsatta driften av kraftverket. Allra minst kommer utrivning av damm och kraftverk i fråga. KMV är den mekanism som EU:s vattendirektiv tillhandahåller för att avväga olika samhällsintressen mot varandra. Regeringen skulle kunna göra tillägg till vattenförvaltningsförordningens 4 kap 3 och 10 §§ med stöd av de möjligheter som finns i EU-rätten (i detalj redovisades detta i nr 1). • Bristande konnektivitet, dvs att det finns en damm, ska anses vara skäl för KMV. • Bedömningen av en miljöåtgärds negativa påverkan ska avse den verksamhet oavsett storlek som finns i vattenförekomsten, dvs kraftverket. • Också bedömningen av om det finns alternativa åtgärder ska gälla den aktuella vattenförekomsten. Senast framfördes dessa krav vid en uppvaktning av statssekreteraren Gunvor G Ericson i miljödepartementet 9 juni. Ett trevligt möte men några antydningar om vad som förbereddes i departementet gavs icke. Inte heller om, och i så fall hur, regeringen avser att leva upp till riksdagens tillkännagivande 22 april om att "det fortsatta arbetet med att reformera vattenlagstiftningen och vattenförvaltningen [behöver] vara inriktat på att värna den småskaliga vattenkraften genom minskat SVENSK VATTENKRAFT Tidningen ges ut av Svensk Vattenkraftförening och utkommer fyra gånger per år i 1200 ex. Adress: Kvarnvägen 2, 311 64 Vessigebro | Ansvarig utgivare: Thomas Sandberg, thomas.sandberg@svenskvattenkraft.se Redaktionsråd: Christer Abrahamsson, Gunnar Olsson , Thomas Sandberg | Redaktör: Jill Wegerup, j_wegerup@hotmail.com Papper: MultiArt Silk | Tryck: V-TAB Falkenberg 2020 | Omslagsfoton: Bengt Spade - Mathilda Ranch/ YKA: s arkiv 4 SVENSK VATTENKRAFT #2 2020