Bumsen 1
PROVKÖRNING RELBE PROVAR RALLYE ÄR RALLYE MER ÄN
BARA GS? Ett litet tilläggsnamn väl inte göra så stor skillnad? Micke som till vardags kör GSA provar GS Rallye. TEXT: MIKAEL RELBE FOTO: ANDERS ”BOSTIC” ENVALL J ag fick förmånen att låna en splitter ny R 1200 GS Rally. Bike Göteborg frågade om jag hade möjlighet att köra in en ny hoj för en kunds räkning. Tråkigt värre men någon måste ju göra jobbet... Skämt åsido, det här ser jag som ett oerhört ärofyllt förtroende. Rankat högre än min karriär som programvaru- och systemutvecklare. Själv äger jag sedan ett år en R 1200 GSA som var helt ny när jag hämtade den i början på förra året – en i mitt tycke fantastisk hoj. Mitt A-kort är knappt två år gammalt och med mina drygt 120 kilo som är vertikalt fördelade på 197 centimeter så kräver min 51-åriga kropp en större hoj. Jag har sedan A-kortet inhöstades hunnit med ett antal Knix-kurser hos SMC och BMW-klubben plus ett par gruskurser i Bike Göteborgs regi. Här följer några tankar om skillnaderna mellan dem, på papperet, så lika hojar som trots allt skiljer sig åt en del. Den lånade GS:en är fullspecad, den har i princip allt man kan kasta på den, precis som min egna GSA, men det som 28 framförallt skiljer är att lånehojen har den nya displayen – Connectivity-paketet – vilket inte fanns som tillval på min nu ett år gamla GSA. Det går inte att jämföra hojarna utan att prata om displayen för den är ett fantastiskt lyft! Avläsningen fungerar i alla ljussituationer, framförallt i direkt pålyst solljus. Skärmen ger inga reflexer överhuvudtaget och är väldigt lättavläst. Informationen som visas är tydlig, omfattande men utan att vara störigt omfattande, och – framförallt – snabbavläst. Det går mycket fortare att uppfatta hastighet och varvtal än med de två analoga visare som min GSA har. Hastigheten visas som siffror, vilket man fort vänjer sig vid och varvtalsindikeringen är mycket enklare att uppfatta än den analoga. Den rekommenderade övre varvtalsgränsen indikeras dynamiskt baserat på motortemperaturen eller någon form av algoritm, vilket är BMW:s pedagogiska sätt att tala om för mig som förare att ta det lite lugnt när motorn är kall. Dock är varvtalsbegränsningen inte nedflyttad enligt indikering utan ligger fast vid cirka 9 000 varv – fråga inte hur jag vet det. Den som har GPS och är lång kommer uppskatta att GPS:en inte döljer något på hojens egna skärm. Ett faktum som inte gäller de analoga visarna, där jag har svårt att se den övre delen av varvtalstavlan. Min nästa hoj ska ha Connectivity-paketet av enbart dessa skäl. Jag brydde mig inte om att koppla telefonen till hojen men skärmen kan visa vem som ringer, vad för musik du spelar upp etcetera. precis som en modernare bil. Varningar visas i klartext och man behöver inte dyka ned med näsan i manualen för att tolka dem. Sittställningen är såklart lite annorlunda mot min GSA. Lånehojen har standardsadel som på papperet är två centimeter lägre än på min egna GSA. Det är otroligt vad ynka två centimeter gör, sadeln är för låg för mig, jag behöver den höga sadeln. Det var dock inga problem att köra halvdagsturer under inkörningsperioden med något tätare bensträckare än vad som annars är nödvändigt på min GSA.