Bumsen 1
FUNDERING BORDE INTE ALL OLJA BYTAS? GAMMAL OLJA
KVAR I MOTORN! Nybytt olja smutsas ner av den kvarvarande oljan. Hur svart får oljan verkligen bli, frågar sig Peter. TEXT & FOTO: PETER WELINDER N ågot som jag har funderat på länge är hur mycket gammal olja det finns kvar i motorn efter att man har tömt ur oljan och bytt filter. För att få en uppfattning om hur det ligger till så gjorde jag ett oljebyte på min BMW K 1200 LT från 2003 med cirka 3 000 mil på mätaren. Hojen hade rullat cirka 400 mil när jag gjorde bytet - med varm motor. För att se skillnad på oljorna hällde jag upp lite olja i olika glasburkar. Satte glasburkarna på en kraftig ficklampa som lyste upp oljan underifrån för att förstärka effekten av hur skitig oljan verkligen är. Burk 3 visar oljan som varit med i 400 mil. Ljuset från ficklampan syns inte alls igenom oljan. När jag sedan bytt olja och oljefilter körde jag en kort runda på gatan framför huset och lät sedan motorn stå på tomgång en kort stund. Sedan tappade jag ur lite av den nybytta oljan. Burk 2 visar just den nybytta olja som varit i motorn i två minuter körning. 40 Man kan knappt se att ficklampans ljus syns i mitten av glasburken. Burk 1 visar helt ny och oanvänd olja. Castrol Power 1. 10W-40. Mest för att få en referens till burk 2 och 3. Ficklampans ljus lyser till och med upp gängorna i locket. Detta är givetvis inget vetenskapligt test på något sätt men man får sig ändå en funderare om en ny olja redan efter några minuters körning ska vara lika svart och ogenomtränglig för ljus som en gammal olja med 400 mil i bagaget ? Är det någon som verkligen vet? §