Bumsen 1
LÄSARTIPSET ECU-TRIX FÜR ALLE ECU-TRIX FÖR BMW R
1150 GS Carl-Henrik Garander går in i rond två med sina smarta tips för oss BMW-människor. I detta nummer tar han upp ett hett tips som kan spara dig slantar och slippa vissa oljud. Garander har tipsen! TEXT OCH FOTO: CARL-HENRIK GARANDER I nför 2017 gjorde jag ett förebyggande underhåll på min 1150 GS från 2002. I och med att jag skulle byta bränslefilter och flytta ut det utanför tanken vilket underlättar framtida byten, så bestämde jag mig för att även byta bränslepumpen när jag ändå var inne i tanken. På nätet hittade jag bränslepumpar, icke original, till rimligt pris; 345 kronor med frakt. Det finns en uppsjö av pumpar som passar. Det som styr är spänning, tryck och flöde samt inbyggnadsmåtten. För att göra jobbet så underlättar det att ha så lite bensin i tanken som möjligt då enheten som håller pump, filter och nivågivare lossas från tankens insida. Tanken läggs på sida. Tänk på el-säkerheten vid denna typ av arbete. Bäst är att ta bort anslutningarna på batteriet. Jag inledde arbetet med att markera med tuschpenna hur locket var placerat. I och med att bultmönstret är jämnt fördelat, så kan man placera locket fel med följden att nivågivaren inte ger rätt nivå. Vid själva demonteringen är det viktigt att markera vilka anslutningar som hör vart, och att slangarna till ventilationen inte försvinner in i tanken och skapar onödigt arbete. Fotodokumentation är att rekommendera vid allt arbete. Det som är lite trixigt är att lirka ut hela härligheten inklusive nivågivarens långa arm. Därefter var det bara att ersätta bränslefiltret med ett kopparrör. Orsaken till att jag använde kopparröret var att jag inte hittade bränsleslang med bensinbeständigt yttre hölje. Vid bytet av bränslepumpen fick jag modifiera hållaren lite grann. Den nya pumpen hade annan typ av elanslutning jämfört med original. Med pumpen följde en ny el-anslutning vars ändar jag försåg med kabelskor och fäste på 38 tankgenomföringen för el. När delarna var bytta kontrollerade jag att flottörarmen gick fri från den nya filtersockan. Därefter var det dags för montering i tanken. Först rengjorde jag spåren för den stora O-ringen som tätar mellan lock och tank, samt placerade en ny O-ring på tanken. Därefter lirkade jag in flottörarmen och övriga delar i tanken samt anslöt samtliga slangar, och positionerade locket korrekt i förhållande till den markering jag gjorde före demonteringen. Jag strök på lite kopparpasta på samtliga skruvar och drog fast muttrarna med varsam hand. Det nya bränslefiltret placerade jag under insugskanalen på höger sida. Nya bränsleslangar drogs till och från bränslefiltret samt klammades med buntband. Som avslutning kontrollerade jag att inga reglage hakade upp sig i de nya bränsleslangarna. Starten var odramatisk utan läckage, och den efterföljande provturen var likaledes odramatisk. Det som fortfarande irriterade mig var att det fanns hack i momentkurvan runt 3 000 varv samt vid 5 000 varv. Dessutom upplevde jag att motorn vibrerade och ruskade i vissa varvtalsintervall, särskilt i området 3 000 ā 3 750 varv. Motorn fick även för mycket bränsle på lågvarv. och det fanns inget uppenbart fel med balans mellan spjällhusen eller att kallstarten var aktiverad. Jag hade hoppats att nytt filter och ny pump skulle kurera åkomman, men så blev det alltså inte. Från tidigare erfarenheter med överslag i tändspolar i andra fordon, så blev min nästa åtgärd att byta dubbeltändspolen och tändkablarna. Jag beställde delarna från USA på en söndagskväll och hade dem hemma följande onsdag. För säkerhets skull så bytte jag även tändstiften. Återigen en odramatisk start men ingen förbättring i fråga om vibrationer och āhålā i momentkurvan. Hur det nu än begav sig, så hittade jag på nätet en tråd om uppgradering av ECU:n med hjälp av ett nytt specialanpassat kretskort som säljs på eBay för cirka 88 US Dollar plus frakt. Sök på