Energigas 1
I korthet Utvidgat biogasavtal Scandinavian Bioga
s har utvidgat ett avtal med gasdistribu tören Rolande om leveranser av flytande biogas till ett 20-tal av tankstationerna i Nederländerna, Belgien och Tyskland. Biogasen ska börja levereras under 2022, enligt ett pressmeddelande. Planer för vätgasnätverk Den amerikanska lastbilstillverkaren Nikola bygger ett nätverk med tankstationer för vätgas i USA i samarbete med två externa företag, skriver Vi bil ägare. Nätverket blir en viktig del i Nikolas idé om att inte bara sälja lastbilarna utan också erbjuda en prenumeration där vätgas ingår i månadskostnaden. Biogastraktor på turné Världens första serietill verkade biogastraktor har visats upp i södra Sverige. Det nederländska företaget New Holland har tagit fram biogastraktorn med 180 häst krafter. Biogassatsningar prisas Emmaboda kommun har prisats för sitt arbete med att ställa om till en fossilfri fordonsflotta med biogas. Kommunen fick nyligen ta emot Miljöfordon Sveriges diplom Biogas Boost – Vägvisare, som uppmärksammar biogasambassadörer i Kalmar län. Den nya hybridtraktorn drivs med biogas och el och har inte några nettoutsläpp av koldioxid. FOTO: AUGA Ny hybridtraktor på biogas och el Litauen. En ny traktor med hybriddrift har tagits fram av den litauiska jordbrukskoncernen Auga group. Genom en kombination av biogas och eldrift har traktorn en driftstid på upp till tolv timmar, skriver Jordbruksaktuellt. Den nya hybridtraktorn är Kollektiv sjötrafik ska bli fossilfri Mesta gasen uppgraderas Användning av svenskproducerad biogas 2020 Industri** 3 % El 2 % Fackling 11 % Värme 19 % Uppgradering* 65 % *Till fordonsbränsle eller för inmatning på gasnätet **Direktanvändning i anslutning till biogasanläggning Källa: Energigas Sverige 22 ENERGIGAS NR 4 2021 Stockholm. Kollektivtrafiken till sjöss i Stockholm ska bli fossilfri. All diesel ska bytas ut mot biogas, el och vätgas. I nästa års budget finns pengar avsatta för att kartlägga hur det ska gå till, skriver tidningen Mitt i Stockholm. Kartläggningen handlar om vilka drivmedel som ska användas, vilka fartyg som behöver köpas in och vilken infrastruktur som behövs. Målet är en helt utsläppsfri sjötrafik till 2030. Först ut blir sannolikt Djurgårdsfärjan, men det kan ske först om fem, sex år då nya Djurgårdsfärjan kan bli första fossilfria färjan i Stockholm. avtal på linjen ska träda i kraft, skriver tidningen. Enligt regionrådet Tomas Eriksson (MP) blir Djurgårdsfärjan ett flaggskepp för Stockholm som miljöregion. – Det har visat sig att när vi driver igenom ny teknik så följer andra efter, säger han till tidningen. resultatet av ett utvecklingsarbete inom Auga group för att minska klimatpåverkan i de egna ekologiska odlingarna och i hela jordbrukssektorn. Traktorn är utrustad med flera stora gasflaskor som går snabbt att byta och gör det möjligt att använda där tankinfrastruktur för biogas saknas. Under drift genererar den gasdrivna förbränningsmotorn elektricitet som driver traktorns hjulmotorer. Vid normal drift som inte kräver maximal effekt lagras också elektricitet i batterier på traktorn, skriver tidningen. 50 miljoner till vätgasanläggning Ljungby. Vätgasföretaget Strandmöllen har beviljats drygt 50 miljoner kronor i investeringsstöd från Klimat klivet för att bygga en anläggning för vätgasproduktion i Ljungby. Anläggningen ska producera förnybar vätgas genom elektrolys av vatten med el från förnybara källor. Strandmöllen levererar redan vätgas till flera utvecklingsprojekt för tunga fordon i Sverige. Projektet i Ljungby sker tillsammans med lokala aktörer. Anläggningen har en kapacitet på två megawatt och förväntas vara i gång hösten 2023.