Energigas 1
har påbörjats i Luleå. Jan Israelsson, bergansvar
ig för Hybrit, visar schaktet där vätgasen ska pumpas in och ut när allt är klart. FOTO: PÄR BÄCKSTRÖM En viktig orsak till att Norrbotten klivit fram som ett nytt centrum för grön industri är tillgången på förnybar el från vatten och vindkraft. Det projekt som hittills kommit längst är Hybrit som invigde sin pilotfabrik i Luleå förra året. I mitten av oktober i år kunde lastbilstillverkaren Volvo visa upp det första fordonet, en självkörande lastbärare, som byggts med fossilfritt stål från pilotfabriken. Vätgaslager byggs Ungefär två kilometer från piloten förbereds ett annat viktigt försöksprojekt. I berget, 30 meter under marken, sprängs ett 100 kubikmeter stort hålrum som ska kläs i betong och stål. Med start nästa år ska utrymmet sedan testas för att lagra vätgas vid 200 bars tryck. Erfarenheterna från pilotfabriken och testlagret ska därpå användas i nästa fas, byggandet av en större demonstrationsanläggning som ska stå klar i Gällivare 2026. Då kommer det gå åt betydligt mer vätgas, men exakt hur stor elektrolysanläggningen kommer att bli är ännu inte klart. Även i Luleå hamn smids planer på att tillverka vätgas i stor skala. Tillsammans med Uniper, ABB och Luleå Energi driver hamnen projektet Botnialänken H2 med mål att utveckla en regional vätgashubb som kan förse › ENERGIGAS NR 4 2021 7 Fossilfritt. Lastbilstill verkaren Volvos första fordon byggt med fossilfritt stål, producerat med hjälp av vätgas, är en själv körande eldriven lastbärare. FOTO: VOLVO