Energigas 1
Förkortningar EBA = European Biogas Association E
SR = Effort Sharing Regulation ETD = Energy Taxation Directive EU ETS = EU Emissions Trading System LBG = Liquified Bio Gas LGE = Liquid Gas Europe LNG = Liquified Natural Gas LULUCF = Land Use, Land Use Change and Forestry NGVA = Natural and Biogas Vehicle Association REDII = Renewable Energy Directive Fit for 55. EU-kommissionens ordförande Ursula von der Leyen har drivit arbetet med EU:s gröna giv. när gasen används i fordon som drivs med bränsleceller. Biogas och biogasol som enligt hållbarhetsdirektivet klassas som avancerad, samt förnybar vätgas från elektrolys, före slås få den lägsta minimiskatte satsen tillsammans med bland annat el, oavsett elens ursprung. Naturgas och gasol ses som ett övergångsbränsle och före slås få den näst högsta minimiskattesatsen under tio år. Därefter ska de få den högsta minimiskattesatsen tillsammans med andra fossila bränslen som kol, bensin och diesel. En annan viktig ändring är att möjligheten att differentiera mellan kommersiell och ickekommersiell el föreslås tas bort. Om förslaget genomförs kan Sverige inte ha kvar skillnaden i beskattning mellan användning av el i hushåll och i industrin. n Koldioxidnormer för lätta fordon EU:s koldioxidnormer är avgörande för vilka typer av fordon som sätts på marknaden i EU fram över. Fordonstillverkarna måste successivt minska koldioxid utsläppen från de fordon som säljs. Klarar de inte kraven blir det straffavgift. I förslaget till revi derade koldioxidnormer skärps kraven ordent ligt. År 2035 ska koldioxidutsläppen från alla nya personbilar och lätta nyttofordon vara noll. Koldioxidnormerna ska fungera som verktyg för att ställa om EU:s fordonsflotta och minska vägtrafikens klimatpåverkan . Problemet är att kraven sätts utifrån koldioxidutsläpp vid av gasröret. Ingen hänsyn tas till om fordonen drivs med förnybart eller fossilt drivmedel. I praktiken innebär det successiv utfasning av alla lätta fordon med förbränningsmotor, inklusive gas sbilar som drivs med förnybar biogas, med slutdatum 2035. Kommissionens snäva fokus på avgasröret går helt emot rekommendationerna från experter och forskare som menar att fordonens klimatutsläpp måste bedömas i ett bredare perspektiv (welltowheel). Den klimatnytta som uppstår när till exempel biogas ersätter fossila bränslen behöver inkluderas i bedömningen för att få en effektiv klimatstyrning. Gasbilarnas framtid hänger nu på att EU:s beslutsfattare lyssnar på experterna och väljer att lyfta blicken från avgasröret till det teknikneutrala welltowheelperspektivet på klimatutsläpp. n Utbyggnad av infrastruktur för alternativa bränslen Kommissionens förslag till revi dering innebär framför allt betydligt skarpare krav på medlems staterna att bygga ut infrastruktur för laddning av el och tankning av vätgas. De skärpta kraven ses som en nödvändighet i ljuset av att koldioxidnormerna förväntas styra mot allt fler eloch vätgasfordon på vägarna. Flytande fordonsgas får en begränsad roll i förslaget. Kraven på infrastrukturutbyggnad har därför inte skärpts nämnvärt. Motsvarande krav för komprimerad fordonsgas har till och med tagits bort. För den maritima sektorn bedöms flytande naturgas, LNG, med successiv infasning av flytande biogas, LBG, spela en fortsatt viktig roll för havsgående fartyg. Kravformuleringen är snarlik den som gäller i dag. Energigas Sverige välkomnar en ambitiös utbyggnad av el och vätgasinfrastruktur, men anser att biogasen bör hanteras utifrån samma ambitionsnivå, vilket inte är fallet i kommissionens förordningsförslag. ELLENOR GRUNDFELT LINUS KLACKENBERG ANNA WALLENTIN Glada miner när alla 22 fossilfria planer presenterades. ENERGIGAS NR 4 2021 35 Uppföljning av fossilfria färdplaner I slutet av oktober deltog Energigas Sverige i Fossilfritt Sveriges konferens på temat Fossilfri konkurrenskraft – nu genomförs färdplanerna. Inför konferensen på Berns i Stockholm bidrog gasbranschen med underlag till ett uppslag om gasbranschens framgångar och utmaningar samt uppföljning av åtaganden. Dessa presenterades på plats i en rapport, med tillhörande bilagor. Konferensen kommer att vara ett årligt evenemang för att följa utvecklingen med att realisera alla de 22 färdplanerna som är framtagna inom ramen för Fossilfritt Sverige. Det var stor uppslutning på Berns men också via den digitala sändningen. På scenen fick deltagarna ta del av presentationer av bland andra Per Bolund (MP), Ibrahim Baylan (S) och Ulf Kristersson (M). Därutöver var det ett stort antal företagsrepresentanter, branschorganisationer och myndig heter på plats som alla var eniga om vad som behöver göras för att nå Sveriges uppsatta klimatmål. Det var intressant och givande att följa upp de åtaganden som gasbranschen har gjort, och att konstatera att många aktiviteter och insatser redan genomförs för att uppfylla dem. MARIA MALMKVIST