Energigas 1
I korthet 3 FRÅGOR TILL … Jimmy Anjevall, projekt
- och affärsutvecklare på Jämtkraft. För snart ett år sedan lanserade energibolaget tillsammans med andra aktörer Färdplan för grön vätgas i Jämtlands län. Nu skissar Jämtkraft på flera egna vätgasprojekt. 1 Vilket är ert huvudspår i utvecklingen av vätgas? – Ett draglok i omställningen är en drivmedelsfabrik i Östersund som producerar flytande biobränsle, exempelvis till flyget. Förutom koldioxid från vårt biobränsleeldade kraft värmeverk krävs bland annat stora mängder vätgas. En sådan fabrik skulle få upp den volym och storskalighet som vi tror krävs för ett konkurrenskraftigt vätgaspris, även för andra användnings områden. Detta är en lång process, men arbetet pågår. En viktig del är att vi redan har säkerställt elkapacitet på 500 megawatt till Östersund. Vi tittar även på möjligheten att producera vätgas i anslutning till vindkraftsparker. 2 Hur ser samarbetet ut med andra företag? – Ett regionalt exempel är Inlandsbanan som vill ställa om och elektrifiera tågtrafiken med hjälp av vätgas och bränsle celler. Vi jobbar också mycket med att hitta partners och finansiering för projekten, även internationellt. Vi varken kan eller ska göra allt själva. 3 Vad har ni för tidsplan? – Vi har ett slags huvudscenario där det vi beskriver i färdplanen ska vara på plats 2030, men för att ta oss dit måste vi göra saker här och nu. LOTTA BRANDT Gasbilar kvar som miljöbilar Gasbilar kommer fortsätta klassas som miljö bilar. Regeringen backar från tidigare förslag att ändra miljöbilsdefinitionen sedan det fått hård kritik från flera remissinstanser. – En viktig del i omställningen av transportsektorn är att förbättra förutsättningar för hållbara bränslen som fordonsgasen. Därför kommer gasbilar även fortsättningsvis räknas som miljöbilar vid statlig upphandling, säger infrastrukturminister Tomas Eneroth. Styr upphandlingar Den nationella miljöbilsdefinitionen styr statliga myndigheters upphandlingar, men den har samtidigt stor påverkan på regioners, kommuners, företags och privatpersoners bilval. Infrastrukturdepartementets förslag, som remitterades i våras, innebar att gasbilar inte längre skulle ingå i den nationella miljöbilsdefinitionen. Därmed skulle gasbilar bara i undantagsfall få upphandlas av myndigGasbilsbesiktning ska kompenseras Förslag. Gasbilägare kan snart få kompensation för extrakostnader i samband med att bilens gastankar besiktigas. Transportstyrelsen har tagit fram förslag på ersättning som överlämnats till regeringen. Gasbilsägaren måste själv ansöka om ersättning som kan uppgå till högst 1 900 kronor per ansökan. – Syftet med en kostnadskompensation är att ta bort extra kostnader för ett fordon som har fördelar ur ett klimatoch miljöperspektiv i jämförelse med bilar som drivs med fossila bränslen, säger Josefin Hallenberg, utredare på Transportstyrelsen. Under 2020 besiktigades cirka 4 ENERGIGAS NR 4 2021 Biogasen blir fortsatt viktig som fordonsbränsle. heter under regeringen. Förslaget mötte hård kritik från nästan samtliga remissinstanser, både från myndigheter, regioner och kommuner, men också från gasbranschen. Bäst nytta – Jag hade blivit förvånad om regeringen hade gått vidare med FOTO: MARTIN FRICK det förslag som lades fram i våras. Det är tydligt att regeringen vill satsa på att öka biogasproduktionen och då ska vi naturligtvis använda biogasen där den gör stor nytta. Alla förnybara alternativ behövs för att ställa om och nå målet 2030 för transportsektorn, kommenterar Energigas Sveriges vd Maria Malmkvist. Industriklivet kan få miljardtillskott Rapport. Energimyndigheten anser att det är möjligt att producera mer biodrivmedel av svenska råvaror, men att det finns trösklar som gör det svårt för nya tekniker att komma in på marknaden utan riktade styrmedel. I en ny rapport pekar myndigheten på två möjliga förslag. Det första förslaget handlar om Gastankarna kontrolleras vid varje besiktning. FOTO: MARTIN FRICK 23 500 gasbilar i Sverige. Kostnaden för kontroll och att få ett intyg från en verkstad ligger mellan 800 och 3 000 kr0nor. att förstärka Industriklivet med cirka 1,2 miljarder kronor årligen under perioden 2023–2026. Det andra är en riktad kvot inom reduktionsplikten. Det innebär att den som säljer drivmedel ska bli skyldig att blanda in en viss mängd biodrivmedel från utpekade råvaror som restprodukter från jord och skogsbruk.