Energigas 1
Forskning & utveckling Grönare rymdfärder med gas
Bränslen för raketer och satelliter är energi rika, men miljöfarliga. Vid Esrange testar man nu att använda såväl biogasol som biogas i motorer för bärraketer. Esrange söder om Kiruna har sedan 1960 talet varit Sveriges och hela Europas rymdbas. I fjol invigdes två nya testanläggningar som bland annat ska användas för att utveckla återanvändbar uppskjutningsteknik och miljöanpassade raketmotorer. Vid en av dessa finns just nu bland annat det tyska företaget Isar Aerospace, som använder anläggningen för att utveckla en komponent till en raketmotor. Motorn drivs av flytande syre och biogasol (biopropan) och är avsedd att användas i bärraketer för små satelliter. Biopropanen är både billigare och mindre skadlig för miljön än de bränslen som vanligen används i dag. Den levereras av Kosangas vars amerikanska ägare har tecknat ett avtal om ensamrätt på biogasol från en stor leverantör i Europa. – Propan är lättare att hantera och innebär mindre risker vid utvecklingen, är mer miljövänlig och ger en mer effektiv motor än de bränslen som använts traditionellt, säger Lars Poromaa, som är teknisk chef på Esrange. De bränslen som nu utvecklas och testas på Esrange är flytande biopropan, biogas (biometan), flytande syre och RP1, som är ett slags fotogen. De är betydligt mer hållbara och ska inom kort ersätta de äldre bränsletyperna. Görs redo för satellituppskjutning Esrange används inte bara för tester. I dag skickas också sondraketer och höghöjdsballonger upp för forskning. Snart ska rymd basen även användas för att sända upp satel liter. I dag finns ingen sådan satellituppskjut”Propan är lättare att hantera och innebär mindre risker vid utvecklingen, är mer miljövänlig och ger en mer effektiv motor än de bränslen som använts traditionellt.” Lars Poromaa, teknisk chef på rymdbasen Esrange 30 ENERGIGAS NR 4 2021 Hållbart i rymden. Framtidens raketer kan drivas med biobränslen och även landas utan att krascha. Elon Musks Spacex var först att lyckas med detta. Här syns de metandrivna motorerna. FOTO: SPACEX ningsstation i Europa, förutom den som finns i Franska Guyana. – Det är en förmåga vi vill ha själva för att kunna sälja tjänsten att skjuta upp satelliter och leverera dem i omloppsbana. I dag råder en global brist på uppsändningsmöjligheter, samtidigt som antalet satelliter beräknas öka från dagens 4 000 till mer än 10 000 under de närmaste åren. Just nu pågår omfattande byggnadsarbeten på Esrange för att göra det möjligt. Det ska bli en helt ny rymdhamn för både uppskjutning av satelliter och flygtester. År 2022 ska den första satelliten skjutas upp. Raketerna som skickar upp dem kan vara uppåt 35 meter höga och väga 50 ton. – Med den nya rymdhamnen blir Esrange en ännu viktigare mittpunkt för Europas satsningar inom rymdområdet. Vi är nu i full gång med att bygga den nya infrastrukturen fyra kilo meter nedan Vittangiälven, som flyter förbi några hundra meter från Esrange, säger Lars Poromaa. En del i den nya infrastrukturen är en 2 500 kvadratmeter stor byggnad som ska användas för att i ordningsställa raketerna. De kan ta med