Årsberättelse och hållbarhetsredovisning 2021 1
Årsberättelse och hållbarhetsredovisning 2021 Om E
inar Mattsson
Årsberättelse och hållbarhetsredovisning 2021 Det
vi har byggt i år kommer att skapa värde för generationer framåt
Årsberättelse och hållbarhetsredovisning 2021 Året
i korthet
Årsberättelse och hållbarhetsredovisning 2021 Följ
med på stadsvandring i Einars fotspår på Södermalm
Årsberättelse och hållbarhetsredovisning 2021 Söde
rdepån och Persikan bidrar till en blandad och levande stadsdel
Årsberättelse och hållbarhetsredovisning 2021 Utem
iljögruppen får människor, växter och bin att trivas
Årsberättelse och hållbarhetsredovisning 2021 ”För
oss är det som en helt ny värld – superproffsigt”
Årsberättelse och hållbarhetsredovisning 2021 Tryg
ghetsarbete – en ren självklarhet
Årsberättelse och hållbarhetsredovisning 2021 ”All
t handlar om balans – miljömässigt, socialt och ekonomiskt”
Årsberättelse och hållbarhetsredovisning 2021 Spet
sforskning och innovation för hållbara bostäder
Årsberättelse och hållbarhetsredovisning 2021 Batt
eriforskning för affärs- och klimatnytta
Årsberättelse och hållbarhetsredovisning 2021 Loks
tallarna: Attraktiva bostäder i life science-miljö
Årsberättelse och hållbarhetsredovisning 2021 Klim
atarbete från grunden
Årsberättelse och hållbarhetsredovisning 2021 Ekon
omin 2021 i korthet
Årsberättelse och hållbarhetsredovisning 2021 Håll
barhetsredovisning 2021
VIA LÄXHJÄLPEN erbjuds elever att få hjälp med lä
xläsning för att öka sina chanser att bli behöriga till gymnasiet. Foto: ACNE Studios s som mäter kundnöjdheten hos bostadshyresgäster och lokalhyresgäster jämfört med andra fastighetsägare. Förvaltningsverksamhetens resultat för serviceindex 2021 blev 81,7 procent för bostadshyresgäster och 81,5 procent för lokalhyresgäster. Det är en mindre minskning mot föregående år då serviceindex för bostadshyresgäster var 83,3 procent och för lokalhyresgäster 82,7 procent. Orsakerna till minskningarna ska ses i sammanhanget att vi tidigare gjort stora ökningar i nöjdhet. Liksom många andra fastighetsägare ser vi att pandemin haft en påverkan på resultatet. Einar Mattssons projektbolag genomför kontinuerligt undersökningar i färdigställda projekt enligt Nöjd Kund Index (NKI) och Net Promoter Score (NPS). 2021 gjordes detta för nyproduktionsprojektet Brf Skulptur parken. Genom dessa standardiserade mätningar kartlägger vi hur nöjda kunderna är med oss och om de skulle rekommendera Einar Mattsson till andra. Projektet uppnådde en NKI på 76 och NPS på 39. Det är goda betyg som vi är mycket stolta över. Två områden på rätt väg Som fastighetsägare kan man göra skillnad om man har ett långsiktigt perspektiv och engagemang för hållbarhetsfrågorna. Hjulsta och kvarteret Åvinge i Tensta är två aktuella exempel på områden som är på en resa mot ökad trygghet och attraktivitet. Detta är två av många resultat vi uppnått tack vare en planerad och kontinuerlig process för underhåll och upprustning av fastigheter, bostäder och gårdar. MER TRIVSEL I TENSTA. Utvecklingsprojektet i Tensta som gick i mål 2021 är ytterligare ett exempel på hur vi kvarter för kvarter gör boendemiljöerna ännu tryggare och mer attraktiva. I kvarteret Åvinge har vi tagit ett helhetsgrepp. Utöver en genomgripande renovering av bostäderna har vi rustat upp gården mellan husen. Nu är det en tryggare, mer hållbar miljö med klimat anpassade växter, plats för möten mellan de boende och möjligheter till trygg lek. BRED SAMVERKAN I HJULSTA. I bostadsområdet Hjulsta på Järvaområdet har Einar Mattsson ett lokalkontor där förvaltningsteamet samarbetar med hyresgäster, skola, stadsdelsnämnd, fastighets ägarförening och polis för att skapa trygghet i området. Bland annat arrangerar förvaltningsteamet trivselaktiviteter för boende i området och gör särskilda insatser för att stärka dialogen mellan de boende och för att det ska vara helt, rent och snyggt. I Hjulsta ger Einar Mattsson också stöd till Läxhjälpen på Hjulsta grundskola. Fastighetsförvaltningens kännedom om området, fastigheterna och hyresgästerna är en viktig tillgång. Den samlade erfarenheten Trygghetsindex utvecklas positivt Utvecklingen av hyresgästernas upplevelse av trygghet i bostadsområdet mäts i den årliga hyresgästundersökningen AktivBo. Trygghetsindex i AktivBo-undersökningarna går upp och ner under åren. I mätningen 2021 minskade värdet med -2,6 procent enheter efter att under flera år visat en positiv trend. Även om 2021 bjöd på stora utmaningar kopplade till den större samhälls utvecklingen med en ökad otrygghet går trenden åt rätt håll. Sedan 2016 har trygghetsindex ökat från 66,4 procent till att nu uppgå till 72,1 procent. och levande kontaktnät är en bra förutsättning för att hjälpa till att informera och skapa trygghet i området. Fler exempel på Einar Mattssons satsningar för socialt värdeskapande 2021 • Digitala låssystem för ökad trygghet och säkerhet i delar av fastighetsbeståndet. • Nyutvecklad lokalhyresgäststrategi för levande, trygga stadsmiljöer i både Norr- och Söderförort. • Utveckling av gårdar och utemiljöer i såväl ytterområden som innergårdar i innerstaden. • Tränings- och försökslägenheter till Stockholms Stad för personer som står längre ifrån bostadsmarknaden. • Fortsatt grundfinansiering av Stiftelsen The Global Village, som bland annat arrangerar Järvaveckan. • Partner till Järva Live – en digital arena för demokrati, mänskliga rättigheter och ett öppet inkluderande samtal i hela Sverige. • Stöd till Läxhjälpen i Hjulsta som fortsatt visar goda resultat. • Donation till Generation Pep som arbetar för att förbättra barns och ungdomars hälsa. s 59
Årsberättelse och hållbarhetsredovisning 2021 Fast
ighetsbestånd och projektportfölj
Årsberättelse och hållbarhetsredovisning 2021 ”Vik
tigast av allt är att inte rulla svåra frågor framåt”