DIGITALISERING Q1 2021 1
DIGITALISERING@HANDELSBANKEN ATT DIGITALISERA EN
BOLÅNEPROCESS Ett tydligt exempel på hur Handelsbanken arbetar med affärsutveckling och digitalisering är vår bolåneaffär – en kärnaffär för banken och ett högprioriterat område. Där framgår hur vi kontinuerligt och löpande utvecklar, lanserar, implementerar och optimerar olika produkter, tjänster och verktyg. E n alltmer digitaliserad hantering av erbjudande, processer och tjänster för vår bolåneaffär handlar om att öka attraktionskraften, förenkla, förtydliga, göra det möjligt för oss att lägga rätt resurser på rätt aktiviteter och agera mer hållbart. Därför pågår utveckling inom flera olika områden ur många olika perspektiv. Även här har vi en stark position att leva upp till. Under 2020 var vi också den bolåneaktör som tog den största andelen av nettoinflödet på den svenska bolånemarknaden. Ny teknik möjliggör allt bättre analys och utveckling Vad hände? Varför? Vad kommer att hända? Vad vill vi ska hända? Genom att använda data från nya tjänster och verktyg kan vi göra mer avancerade analyser – av såväl historiken och nuläget som framtiden – och hantera mer komplexa frågeställningar, vilket i slutänden leder till mer värde för både oss och våra kunder. Utveckling i närtid handlar bland annat om att skapa förutsättningar för kunder att alltid få prata med en beslutsfattare i samspelet mellan våra olika mötesplatser. Det handlar också om att våra rådgivare ska få stöd i att kontakta rätt kunder med ett relevant erbjudande vid rätt tillfälle, inte minst relaterat till bolån. Transformation är ett maraton i vilket vi hela tiden ska se till att utvärdera och optimera det vi gör utifrån den kunskap som vi samlar på oss. New technology is an enabler for analysis How can WE make it happen? "Next best action" What will happen? Why? What happened? Descriptive Analysis Descriptive Analysis Descriptive Analysis Descriptive Analysis Complexity 26 HANDELSBANKEN 2 Value