DMH 1
PROVKÖRT SSANGYONG MUSSO TEXT: ANDERS MYRDAL FOTO
: SSANGYONG MUSSO – ETT REJÄLT LYFT FÖR SSANGYONG SSANGYONGS PICKUP ACTYONSPORTS ÄR DET FÅ HANTVERKARE SOM ENS KÄNNER TILL. ERSÄTTAREN – SPLITTER NYA MUSSO – ÄR EN PICKUP SOM PÅ ALLA PUNKTER ÄR BÅDE BÄTTRE OCH STÖRRE ÄN DEN UTGÅENDE MODELLEN ACTYON SPORTS. MUSSO ÄR BYGGD PÅ SUV:EN REXTON OCH HÖJER SSANGYONG FLERA KLASSER I PICKUPSEGMENTET. I DET STENHÅRDA pickupsegmentet såldes ActyonSports endast i en handfull exemplar årligen. När nu SsangYong gör en nysatsning med Musso är konkurrensen ännu hårdare än tidigare, där ungefär tio pickupmodeller slåss om kundernas uppmärksamhet på den svenska marknaden. Musso kanske förresten klingar bekant? Den fanns för cirka 15 år sedan som liten SUV. Vad är det då som talar för att SsangYongs nya pickup nu ska lyckas och övertyga köparna om att Musso är pickupen med stort P? Ett stabilt argument är att Musso är en helt egenutvecklad bil med en bra prislapp och har mycket utrustning i DEN MODERNA HANTVERKAREN 8 2018 22 nivå med många av konkurrenterna. Samtidigt är det oftast ett gissel att jämföra priser mellan bilmodeller eftersom utrustningsnivåerna skiftar. Men visst ligger SsangYong Musso lägre i pris än flera av konkurrenterna och är i fullutrustad version lika med mycket bil för pengarna. I slutfinish och prestanda vore det dock fel att jämföra Musso med de allra bästa pickuperna: det gäller i synnerhet storsäljaren Volkswagen Amarok och sprillans nya Mercedes-Benz X-Klass, som dessutom är utrustade med sexcylindriga motorer mot Mussos fyrcylindriga. Femsitsiga Musso är trevlig att köra, på både asfalt och grusväg. TyInstrumenteringen känns modern och genomtänkt. värr fick vi inte tillfälle att testa bilen i riktigt besvärlig terräng, men den inkopplingsbara fyrhjulsdriften ger behaglig körning på löst grus. När jag pressar bilen i kurvorna biter den sig fast på ett stabilt och tryggt sätt. Och SsangYong har gjort ett bra jobb med isoleringen av hytten, där volymen från motorn och medtrafikanterna är lägre än förväntat. Motorn skulle dock kunna vara lite starkare, vid omkörning ger den ett något klent intryck i förhållande till bilens storlek och vikt. Om de 181 hästarna utökats med, låt oss säga