DMH 1
LYX ASCARI förarteknisk svår bana, som bjuder på
allt från tvära kurvor, blinda krön, karusell och partier du behöver offra för att vinna hastighet i slutet. Det är också en hyfsat kuperad bana, med nivåskillnader som känns. Visst har banan fångats hyfsat väl i tv-spel som Gran Turismo, men den rätta känslan får du först här. – Och personligen tycker jag inte att tvspelsvarianten valt rätt spårval, tillägger instruktör Lars Dandanell. Som medlem kan du bara anlända till anläggningen och fokusera på att köra. Precis allt annat är förberett inför din ankomst. Du har ditt privata skåp och utrustning i omklädningsrummet. Din bil har kontrollerats och allting håller arbetstemperatur. Både motor och däck. När körningen är över tar samma personal åter hand om bilen, som du som kund lämnar direkt i depåområdet. Serviceteamet, bestående av fyra personer, som alla har arbetsbakgrund från motorsport som LeMans, Formel 1 och WRC, tar hand om din bil och lämnar en rapport till Ascaris Clubmanager Maria Terroba Calderón, som meddelar kunden vad som bör åtgärdas på bilen inför nästa körning. Mellan varven kan tiden tillbringas i loungen, där det finns en kaffebar. Och vid lunchtid står restaurangen öppen, med en trerätters lunchmeny. Allting ingår självklart i medlemskapet, så någon ytterligare betalning är det inte frågan om, annat än En snabb kik i garage och verkstaden avslöjar direkt att detta inte är en vanlig anläggning. Här finns bland annat en särskild Formel 1-verkstad, där allt från service och underhåll till reparationer och renoveringar genomförs. eventuella åtgärder och delar som bilen kan kräva. Området runt banan är också värt att nämna. Hela anläggningen är byggd med en så minimal påverkan på området som varit möjligt. Huvudbyggnaden, som även innehåller verkstad och ett tvåvånings garage, är helt insprängt i den bergskulle som finns ”DET ÄR DEN FÖRSTA MOTORBANA UNDERTECKNAD NÅGONSIN VARIT PÅ SOM HAR EN POOL OCH RELAXYTA, MED UTSIKT ÖVER EN BIT AV BANAN.” på området. Byggd helt integrerad i kullen, snarare än byggd ovanpå marken. Och bergskrosset som fick sprängas för att bygga just detta återfinns både på fasaden och den stora plan som skiljer garage och kontor från serviceboxarna vid depån. Det är den första motorbana undertecknad Medlemsgaraget får vi inte fotografera. Det är synd, då det är riktigt spektakulärt. Men något i den här stilen är en helt vanlig arbetsdag för de anställda på Ascari. Snart orkar man knappt ens lyfta på kameran för en McLaren 720S. Den ultimata upplevelsen är Ascaris särskilda Drivers Experience-kurser. Förarinstruktörerna Roger Morback och Lars Dandanell, båda från Sverige, guidade tidningens utsände från Renault Clio Trophy till Radical. En upplevelse för livet. DEN MODERNA HANTVERKAREN 8 2018 76