DMH 1
TEMA LITIUMJONBATTERIER ”Power wall” där ett uttj
änt Tesla-batteri lagrar energin från solceller. Northvolts fabrik för litiumjonbatterier i Skellefteå beräknas kosta 40 miljarder kr. Enligt planeringen ska anläggningen stå klar 2023, och då producera 32 GWh per år. suttit i en uttjänt laptop eller en mobiltelefon. Och att återanvända batterier är ju egentligen mycket bättre än att återvinna dem. Men förr eller senare behöver ju det där batteriet återvinnas. – Det är sant. Och ibland går det ju heller inte att återanvända ett batteri. Ett problem med återvinning på sikt är att vi som jobbar på materialsidan strävar efter att få ned kostnaden för varje cell genom att använda ”Tesla bygger power walls av sina gamla batterier” billiga, men ändå hållbara utgångsmaterial. Men det gör ju samtidigt att batteriet får ett ganska litet värde i återvinningsledet. Personligen tror jag att vi kommer att få se riktlinjer för batterier inom kort, liknande de som finns för bilar idag, att en viss procent av produkten ska vara återvinningsbar. Eller att man som tillverkare är direkt ansvarig, ungefär som för elektronikskrot. Så vad är på gång efter litiumjonbatterierna? – Det beror lite på vilken batteriteknik du pratar om. Det är inte så att det kommer att vara en teknik DEN MODERNA HANTVERKAREN 8 2018 42 som tar över efter litiumjonbatterier. Det kommer att handla om komplementära tekniker. Vi jobbar till exempel med natriumjonbatterier som skulle kunna användas för till exempel storskalig lagring, solcellsparker, och elcyklar – eller verktyg för hantverkare, eftersom natriumjonbatterier har väldigt bra effektprestanda. Vi jobbar också med litiumsvavelbatterier. Där fokuserar man kanske framför allt på högt energiinnehåll snarare än effektprestanda, vilket passar elfordonsmarknaden. På kortare sikt kommer litiumjonbatterierna fortsatt att öka och utvecklas, eftersom allt fler applikationer använder dem och priserna på batterierna fortfarande sjunker. På medellång sikt, säg tio år, så tror jag att vi gradvis kommer att se en introduktion av andra batterityper som kommer att ta små nischer. Och på längre sikt kommer kanske någon av dessa tekniker att dominerande inom ett visst område. Det pratas mycket om livslängden för fordonsbatterier, och vilken nytta vi egentligen kommer att ha av dessa batterier när de bedöms vara uttjänta. Riskerar vi att få ett ”batteriberg” av uttjänta bilbatterier utan något vettigt användningsområde i framtiden? – Det kan jag inte riktigt se, eftersom det alltid kommer att finnas ett värde i att återvinna de här batteDubbla 18V litiumjonbatterier i Makita Kedjesåg DUC303Z. rierna. Redan nu ser vi till exempel att stora biltillverkare BMW och Tesla bygger ”power walls” av sina gamla batterier, som sedan används som energilager. Det är en lösning vi kanske inte skulle ha någon större användning för i Sverige, där vi har ett väldigt bra utbyggt elnät och relativt låga elpriser. Men i länder som USA där situationen är annorlunda, och många vill vara frikopplade från det fasta elnätet, så finns det definitivt en marknad. Vilka kommer att vara de största utmaningarna för batteribranschen i framtiden? – Utöver resursfrågor och produktionskapacitet, så pratas det mycket om svårigheterna med att förutspå batteriers livslängd, och att kunna optimera batteriets användning. Idag går man mycket på ”trial and error” och olika typer av experiment. Men någon riktig förståelse för allt som påverkar ett batteri under dess livslängd, det har man inte. ✖