DMH 1
LYX DET HAR BESKRIVITS SOM DEN ULTIMATA PLATSEN F
ÖR DET VÄLBÄRGADE MOTORFOLKET. EN BESKRIVNING SOM STÄMMER IN PÅ PRICKEN. NÜRBURGRING OCH SPA ÄR EJ ATT FÖRAKTA, MEN ASCARI HAR EN SAK DE TVÅ ANDRA BANORNA SAKNAR: ETT MÄNSKLIGT HJÄRTA I FÖRSTA KLASS, DÄR FAMILJEBAND KNYTS KRING BILAR OCH RACING. FRÅGOR OCH SVAR Vart ligger banan? Strax över en mil norr om Ronda, i sydvästra delen av Spanien inom Andalusien-området. Ungefär en timmes bilfärd från Málaga. Hur lång är banan? 5.425 meter som körs motsols. Banan består av 26 kurvor. Därtill bland annat blinda krön, doserade och icke doserade kurvor. Vad ingår i medlemskapet? ”Full hospitality” inklusive lounge och restaurang, eget utrymme och personlig racingutrustning, en garageplats per medlemskap, servicepersonal, instruktörer och självklart tillgång till banan. Kan vem som helst bli medlem? Ja, förutsatt att du klarar att betala medlemsavgiften. Klubben har även en särskild Juniorsektion, där de som klarar det får köra på exakt samma villkor och med samma bilar som de vuxna. Direktör Melchor Durän Torga menar självsäkert att konceptet inte fungerar någon annanstans. Det kan bli bra, men det blir aldrig Ascari, slår han fast. Försök har gjorts, men alltid misslyckats. Tilläggas bör att påståendet även får stöd av flera av klubbens medlemmar, som testat flera av världens mest eftertraktade motorbanor innan de slutligen valde Ascari som hemmabana. traktor. Ingen ritning. Bara en traktor och en plog. Bansträckningen blev 5,5 km lång och byggd för att köras motsols. Snacka om passion! Men banan är bara början. Här håller allt första klass för att möta den mest kräsna målgruppen. – Vi har i vår egen verksamhet både vaktstyrka, banpersonal, räddningspersonal, trädgårdsmästare, clubmanagers och köksmästare med egen serveringspersonal. Det gamla Las Vegasordspråket är rakt översatt: Det som händer på Ascari, stannar på Ascari. Därmed har klubbens 62 medlemmar fullständig anonymitet. Det ska sägas på en gång att det har fotats och filmats inne på området förr. Många gånger. Men att bli inbjuden som journalist med kamerautrustning snäppet värre än en mobiltelefonkamera, tillhör inte vanligheterna. Samtidigt är det lätt att förstå varför. Här finns allt från vanliga personbilar till äkta Formel 1-bilar och precis allt däremellan. När jag hör en Ferrari F40 LeMans, en av 19 byggda för övrigt, vråla förbi depårakan infinner sig gåshuden. För personalen är det bara ännu en dag på jobbet. Inte minst de två toppinstruktörerna på anläggningen, som båda faktiskt har svenskt ursprung. Banan är förstås vad som står i centrum. Det är en 75