DMH 1
TEMA LITIUMJONBATTERIER FYRA ALTERNATIV TILL LITI
UMJONBA MED KOMMENTERAR A MED KOMMENTER R V P TRIK J H N NATRIUMJONBATTERIER NATRIUMJONBATTERIER b t t s a m m a e n Na t r i u m j o n a e r i e r ä r b a s e rade på samma t k i k o s m i t i u m j o n b t t e r men ah r en ägre enermen har en lägrl N atriumjonbatterier är baser a d e p å teknik som litiumjonba l atterier i e r, e ene grgitäthet. Naitäthet. N triiatr - um är d e t f j ä rde mes förek o m m a n d e d ä g r u n m n e t i j o r d s korpan, och är , o c h ä r ä ven billigt att utvinna. En stor fördel är att u adade batb t t f i terier, till skillnad från litiumjonbal terier kan tr n a s p o r ter a s p å t e t s ä kert s ä t t .sätt. Na t r i u m j o n a e r i e r n n s b bland anna l a n d n a n a t i d e n p u p m ä r k s m a m a d e svens aka elbilen Unityensk elbilen Unity. – Natriumjonbatterier finns i till-illv e r k n i n g r e d a n i d a g , s ä g e r Pa t r De k a n d e m o n strer a s i e c y k l a r , s m å b tt r o b o t r a o c h l i k n a n d e .. Men det ärobotar och liknande M e n d e t ä r iinte så a n t e s å tt du kan gå ut och köpa d e m s o m s a t t d u k a n g å u t o c h k ö p a vändar . Men som ktör k a n d u k ö p a e t t v e r kare. dem som slutan l u t a n v ä n d a re . M e n s o m kommersiell ak l l – Natriumjon a erier finns i t erkning redan idag, säger P trik. i k . D e kan demons t r e ras i elc l yklar, små erier, ti l skillnad från litiumjon a -b t e r i e r, k , a n t ransport e ras på ett säk e r t N atriumjonbatterier finns idag i d a g t i den uppmärksammade äv e n b i l l i g t a t t u v t i n n a . E n s o r f ö r d e l är att urladdade och sklr addade och skadade ba u m ä r det fjär d e m e st f ö r e kommande grundämnet i jordsk o r p a n ”bo ” o ATTERIER ken har ofta en a s m a r k n a d a e r i e r s o m n n s a n m a n s ä g a f i Den s ensk e l b i l e n U n i t y d r i v s av b tt e r D e n sv e n s a ka elbilen Unity drivs a natriumjonba i n a t r u m j o n a t terier i e r. atterier i e r o c h loch litiums i t i u m svav e d ä r m a n a t i s kt a r b tt a e r i e r .. Det finns el, där man f l , fak , p r e c s s o m ktisk över llt”, och så kommer det troligen aldrig a l d r i g a t t b ltt bli heller i h e l l e r. övera g e n a LITIUMMETALLBA Litiummetallba l l b t t e r som litiums l ATTERIER LITIUMMETALLB TTERIER L i t i m u m e t a s o m i t i u m svavelba l e b t t e r en högr e n h ö r e e n e rgitäthet än i g e ener g t ä t h e t ä n o m m e s r i e a t ö r kan du köpa ett b e g r ä n s a t a n a t l n a t r i u m j o n b t t a e r i e r, begränsat antal natriumjonbatterier från ett begränsat antal tillv f r å n e t t b e g r ä n s a t a n a t l t i l l erk a r Den största vinsten med den teknien är det är möjligt a LITIUM V VELB TTERIER el är pr l LITIUMS S AVELBA recis som na i e r e ligar l i g a e r b t te batterier, på ett hållbart sätt. ATTERIER Svav e ä r p e c s s o m n a t r i u m my c e anligt för l r e kommande och r l e a t i v t tt utvinna. Litiumsi trium m ck t ket v a n i g t f ö ek o m m a n d e o c h relativt billigt albi ligt att utv nna. Litiumsvavelbale b t-atterier har en högr i r h r a e n h ö r e e n e rgitäthet per i kilo än litiumjonba l k i o ä n l i t i u m j o n b tt a e r i e r , m e n k l a rar betydligt färre laddc y k l e r o c h h a r sämre e e pres a g e ener g t ä t h e t p e r t terier, men klar a r b e t y d l i g t f ä r r e l a d d cykler och har sämre eff ktprest nda. ffekt tanda. – D e t f i n n s e t t p a r kommersiella l l ti l erktillvl verkare os m gör itiumsvavelbale b t-at– Det finns ett par k o m m e r s i e a are som gör litiumsl a e r i e r , p å e t t h å l l b a r t s ä t t . Den största vins en med den tekniken är det är möjligt att ta fram bil-tt ta fram billitiumjonba l i t i u m j o n b t t a e r i e r , m e n o c s k å e n b e t y d l i g t h ö g r e a r b e t t e s empera t u r. L i t i u m m e a t l l b tt a e r i e r f i n n s i d a g x e m p e i e l b i l e n B l e u c a r s o m as a v B o l o r é i h o p m e d tterier, men också en betydligt högre arbets m p e r tur Litiummetallba t terier finns idag t i l till e l e empel i elbilen Bluecar som l t i l erktillv l v e r k a s av Bolloré ihop med l Renault och Pininf l p r e s e n e a present r d e d e t a m e r i kansk f ö r e t a g e t S o l i d E n e r g y Sys e m s e n a u t o c h P i n i n a r i n a . 2 0 1 7 terade det amerik a n s ka farina. 2017 företaget Solid Energy S tems ett litiummetallba l e t t i t i u m m e a t l l b t t a e r t ä kt att jobba vid rumst e m p e r t , med u r , m e d tteri tänk i j o b b a v i d r u m s emperatur dubbelt så lång drifttid som dagens a t terier i . Batteriet sk i t k s k a p å i k t ä e mobilmobiltelef ner. tele ofoner – Litiummetallba l l b t t e r o r ioriginalidén bak l i d é n b kom dagens a o m a d g e n s litiumjonba l i t i u m j o n b tt e r – L i t i m u m e t a g i n a ä r v atterier v i e r v a r ar a t terier i e r, säger Pa t r , s ä g e r P trik. Det i k . D e t är väl idag egentligen den enda l ä i d a g e g e n t l i g e n d e n e n d a a teknik e n , u t ö e n atriumjon i nya t e k n i ken, utöv r ver na t r u m j o n m ä r t l n a s e r a s f ö r d r ö n a re ,, men s t även k v n k u n n a a nvändas till l unna an v ä n d a s t i l d u b b e l t s å l å n g d r i f t t i d o s m d a g e n s litiumjonba l i t i u m j o n b tt e r e r . B a t t e r e s a p r iprimärt lanseras för drönar m e n ska på sik n t a t t atterier har pr i e r h r a p recis i e c s atterier i e r t i l erk tillv l v e r kar ba t terier D e t f i n n s f n u g e r a n e d l i t i m u m e t a l l b t t a e r i e r fungerande litiummetallbatterier idag men de är i d a g m e n d e ä r, precis som i litiums l i t i u m svavelba l e b tt a e r i e r , v nischade i i d a g s k d r v a s v a n j ä m a i r i n s c a e .. De c e l e r o s m t i l l erk a s idag ska driv i as vid i d cirka 8 0 °C, , v i e t h d D e celler som tillv l t terier, väldigt hårt l ä d i g t h å r t v e r kas c i r k 80 ° C vilk l ket kan jämföras med litiumjonbatterier som i princip inte fungerar öv e r 6 0 ° C . D e t s t ä l e r s å k l a r t v ä l d i g t s p e c i f i ka kra v p å i n s t a l l a t i o n o c h s å s o m p n c i p i n t e u f n g e r a r ö ver 60 °C. Det ställer såklart väldigt l specifik a k r v på installation och så vidar vidare. MAGNESIUMJONBATTERIER t e o n s u kulle det v r aara möjligt a l g t a t t MAGNESIUMJONBATTERIER II teorin sk l l e d e t v a m ö j i r i s o r e n e r g u m j o n b t t e r atterier i e r. tt tillv l v e r ka magnesiumjonbatterier m e d d u b b e l t s å tor energitäthet i t ä t h e t s o m a d g e n s i t isom dagens litiumjonba l t i l erk a m a g n e i s u m j o n b t t a e r i e r med dubbelt så s M a g n e s i u m d e s s u tom ä r det åttonde å t t o n d e mest förek o m m a n d e g r u n m n e t Magnesium dessut o m är d e t d ä m e s t f ö r e kommande grundämnet i i jor j o r d s korpan,dsk o r p a n , – V a d jad jag känner till så finns det l ingen som vingen som verkligen ti l erkar magnesiumbatterier idag, säger P trik. i k . i toty a g k ä n n e r t i l s å f i n n s d e t erkligen tillvl verkar magn e s i u m a b t t e r i e r i d a g , s ä g e r Pa t r Och i den mån det arbetas med tek r å d e t r o l i g t i v s i n t e i d e n n ä r m a s framtiden. f r a m t i d e n . ✖ Och den m nå det arbetas med tekniken, så ligger fungerande prot t niken, så ligger f nu gerande pro o yper med ett brett tillämpningsom-per med ett brett tillämpningsområde troligtvis inte i den närmaste f ö r s m e d l i t i u m j o n b t t a e r i e r TILL LITIUMJONB TTERIER A AV PATRIK JOHANSSON, CHALMERS O A SSON, CHALMERS terier idag, säger P trik. De som i k . D e s o m driver den här teknik r t e k n i e n h a r o a f t e n e r i e r i d a g , s ä g e r Pa t r d r i v e r d e n h ä ” b ox” som de säljer, och talar int a l t i d o m ak alltid om e l ä r . M e n g e n e e rellt k l nischade mot e i n s c a h d e m o t e t r e x m t s p e c x s m d e s ä l j e r , o c h t l a a r i n te ex a k t vad dert v a d d e ras marknad är. Men gener l t kan man säga a t t d e b tttt de ba t terier som finns idag är i d a g ä r xtremt specifik i f i ka applik l a t i o n e r . D e t ä r i n te att ”Åh, nu a n i v s o p p a i n i t i u m svavelba l e b t t e r allt”, och så kommer det trolia p p i k tioner. Det är int e a t t ” Å h , n u kan vi stoppa in litiums l PROFFSIGASTE KLUBBEN Det lönar sig att vara med! www.proffsklubben.se