Årsredovisning 2020 1
Årsredovisning 2020 ETT SAMTAL
Årsredovisning 2020 SOCIAL HÅLLBARHET
Årsredovisning 2020 HÅLLBAR MILJÖ HÅLLBAR MILJÖ De
t är igen tvekan om att miljöfrågor och klimathotet är vår tids stora utmaning. Det är dock en illusion att tro att stora problem också kräver stora lösningar. Det är de många små lösningarna som är vägen framåt. Lokalt ska Kumla Bostäder, tillsammans med partners och hyresgäster, vara drivande och ett föredöme i miljöfrågor. Cirka 3 600 vattenmätare Ändrat beteende spar varmvatten Det finns pengar att spara på vatten. Det märkte Kumla Bostäders hyresgäster när individuell mätning av varmvattenförbrukning infördes. – Ja, jag tipsar gärna hyresgästerna om hur de kan spara pengar på varmvattnet, säger Andreas Henriksson, fastighetsskötare och VVS-ansvarig på företaget. Kumla Bostäder började installera mätare för varmvatten 2011 och i dag har alla lägenheter, med några få undantag, en eller flera varmvattenmätare. I vissa fastigheter finns vattenmätarna för varje våningsplan samlat i en nisch i trapphuset. Förbrukningen av varmvatten syns på varje hyresavi och debiteras för sig. – Ibland reagerar folk. De jämför med grannen och förstår inte varför de betalar mer. Då brukar jag fråga om 12 de duschar mycket och länge. Eller om de diskar under rinnande vatten. Ofta brukar det vara så enkelt, säger Andreas Henriksson. MINUS 20 PROCENT När Kumla Bostäder började mäta förbrukning och debitera för varmvatten sjönk den totala förbrukningen med drygt 20 procent. Men minskningen fördelade sig olika, visade en masteruppsats vid Uppsala universitet 2018: de med mycket hög förbrukning av varmvatten minskade sin förbrukning radikalt, de med redan väldigt låg förbrukning ökade till och med något lite. Ungefär 20 procent av Andreas arbetstid går till att underhålla och byta ÅRSREDOVISNING 2020 · KUMLA BOSTÄDER AB
Årsredovisning 2020 EKONOMISK HÅLLBARHET
Årsredovisning 2020 ÅRET I SIFFROR