Bumsen 1
RACINGREPORTAGE BG SKALL KÖRA ISLE OF MAN TT MED
SIKTET PÅ ISLE OF MAN TT BJÖRN ÄR MC-POLISEN SOM KÖR VÄRLDENS TUFFASTE RACE Lagens väktare ställer ifrån sig sin målade polishoj för att ta med sin BMW S 1000 RR och ställa upp mot världseliten i roadracing. TEXT & BILD: KNUT NATT OCH DAG D 12 et är strålande sol och sköna vårtemperaturer den här lördagen den sjätte maj på racerbanan i Anderstorp. Naturen ler mot alla de motorcyklister som ska träna inför nästa helgs SM-tävlingar eller ta racinglicens. En av hojförarna är dock här för att trimma in sin nya motorcykel, en BMW S 1000 RR. Björn Gunnarsson ska i år för femte gången köra i landsvägsloppen på Isle of Man men ska göra det i en ny racingklass och på en ny motorcykel. - Jag har tidigare under fyra år kört i Supersport 600-klassen men har nu gått upp både i klass och hoj, säger här steget av Alternativ 1 Motorcyklar. Att göra bytet och komma upp i toppform på tävlingar är ett projekt som tar två år. Det första året riktar Björn och hans team in sig på att få motorcykeln i ordning och testa den ordentligt på en del tävlingar. Först säsongen 2018 räknar de med att stå på topp med den nya motorcykeln. - Det känns bra så här långt och jag kommer förstås att vilja göra så bra ifrån mig som möjligt redan under detta år, säger han. I depån sitter båda hans föräldrar av teamet runt Björn. - Det är en farlig sport och därför är det skönt för oss att få vara med i arbetet runt tävlingarna, säger Björns mamma Gun. Det behöver göras anpassning av ”Folk hävdar att han är Sveriges snabbaste motorcykelpolis...” motorcykeln och ett team experter hjälper Björn att få en cykel med bästa uppsättning. - Motormässigt är den ganska standardförutom ett Akrapovic avgassystem samt BMW Racing-elektronik, berättar Björn. Fjädringen är också utbytt. Innanför Även centraldämpningen bak kommer