Bumsen 1
TRÄFFRAPPORT 30 MIL PÅ GRUS GS-RALLY I ÖRNSKÖLDSV
IK När 18 motorcyklister är ute för att ha roligt och det på sina BMW GS så kan det inte annat än bli bra. Detta även om vädrets makter ställer till ofog. Håkan berättar. TEXT OCH FOTO: HÅKAN NORDIN F redag 26 augusti, regntunga moln över Örnsköldsvik och Gullviks camping. Oroande med tanke på alla GS- åkande motorcyklister som styrt kosan till just GPS- rally. Regn och kraftig vind nådde utom en norrman som trotsade regnet. Lördag hade regnet svårt att bestämma sig. Inget regn men vind som tilltog enormt under dagen, det var till att, så att säga ”hålla i hatten”. 18 motorcyklister, ivriga som travhästar varmkörde motorerna tidigt lördag morgon. Regnmolnen hängde strax ovanför hjälmarna och Janne Z frågade om vi skulle skjuta fram starten för att kolla hur vädret blev. Snack, vi körde igång racet. Och så blev det. Nu började jakten på 65 kontroller utspridda på ett stort område, körsträckan kunde bli 30 mil, mesta delen på grusväg. Bansträckningen gick i ett vänstervarv och ett högervarv, mitt i låg matstället, som skulle besökas en given tid. Det var ett evigt rännande på små grusvägar för att hitta så många käppar som möjligt med 40 som visade att du varit där, på rätt plats. inloggningskoder som förekommer i dag. Matuppehållet innebar mycket prat om felkörningar hit och dit, missade kontroller och hur nära man varit att köra omkull med mera. Detta är ju en stor del i att Efter matuppehållet togs jakten på kontroller upp på nytt. Det hann bli sen eftermiddag innan alla landade de två milen söder om Örnsköldsvik, i Gullvik. Lördagkväll middag med prisutdelning och sedvanligt eftersnack. Olika dialekter surrade i luften, allt från Norrbotten, dalmål, västkusten och inte minst hördes tydligt värmländskan. Peter Solvad från Falkenberg och Jörgen Lejon från Norrbotten var paret något pris då jag inte var närvarande vid prisutdelningen. Däremot tog jag rygg på henne under stor del av dagen. Kändes bra och bekvämt då hon körde jättebra. Slut på en trevlig helg med mycken motorcykelåkning.