Bumsen 1
GRUSUTBILDNINGSRESA BIKE DROG TILL DALSLAND PÅ GR
USKURS I DALSLAND DE SOM KÖPT NY GRUSHOJ PÅ BIKE GÖTEBORG INFÖR 2017 BJÖDS MED PÅ EN GRUSKURS. BUMSEN FICK EN INVITATION ATT HÄNGA PÅ. DET GJORDE VI. Du är inte alltid färdig för att ohämmat gasa på grus bara för att du köpt en grushoj, rätt kunskaper är vitala för att komma ut på andra änden vägen hel och ren. Bike Göteborg ger kurs för sina kunder och bjöd upp till grusdans. TEXT OCH FOTO: HENNING SVEDBERG M 44 itt i den inser jag att kurvan är för snäv. Eller ja, att jag har kört in i den i för hög hastighet. Mina instinkter säger att jag ska räta upp hojen och bromsa. Det gör de alltid. Reptilhjärnan tar över och vill att jag ska göra ett fel till då den tror att den vet hur jag skall göra för att göra rätt. Den har fel. Skulle jag räta upp här nu och bromsa skulle jag bli ett ärende för västsveriges sjukvårdsinstanser och ett hos mitt försäkringsbolag. Jag väljer att trotsa instinkten, trycka knäet mot tanken, vinkla baken utåt i kurvan och ge gas. Mycket gas. Min GS frustar härligt och krullet i nacken lägger sig och byts ut mot ett leende och en incidentfri kurva. Jag befinner mig långt inne i en namnlös skog i Dalsland och försöker att hålla rygg på Ola Strandvad på Bike Göteborg. Det är de som arrangerar denna gruskurs för sina kunder Det gjorde jag. Att hänga på Ola i skogen är som att sjunga ikapp med Pavarotti. Det är möjligt att du har talang men vid hans sida är du hopplöst efter. Det var jag också. kaler hemma på hyllan som intygar att han kört ifrån massor av folk på otalet tävlingar. Just detta gör att Ola är en mycket lämpad gruskursledare. Vid sin sida i gruskursen har Ola en man som är väl bekant i BMW-Klubben och det är Peter Currie. Tillsammans utgör de en pedagogisk och kompetent utbildningsduo. Några av kursdeltagarna var tämligen ovana grusförare och de första etapperna kunde man se vem som kört