Bumsen 1
MELLAN STENMURAR I ÖVER 300 KNYCK - Det är jättev
iktigt att ha ett riktigt bra chassi på Isle of Man, därför har Björn. Motorcykeln har särskilda krasch-kåpor som är både är lättare och betydligt ber. Bränsletanken är också ombyggd. - Tanken rymmer i original 17 liter men vi var tvungna att utöka till 24 liter för att jag bara ska behöva tanka vartannat varv på den sex mil långa banan, säger Björn. Elektroniken är utbytt mot BMW Racingelektronik och är anpassat av Dan Gustafsson som är teamets elektronik- och datorexpert. - Jag är van att köra utan traction control men den här motorcykeln är mycket avancerad och de här körverktygen behöver vara på. Men vi vill att den ska gripa in i mindre grad än den gör från början, berättar Björn. Björn är den enda svensken som kör Isle of Man TT 2017. Det är världens 110-årsjubileum. Det betraktas också som världens mest utmanande motortävling. sport. Det skulle möjligen kunna vara rallysporten men de har skyddsburar och säkerhetsarrangemang i bilarna som vi mc-förare måste klara oss utan i Isle of Man TT, säger Björn. - Utmaningen här är att den som kör På Isle of Man finns inga avåkningszoner, där kantas vägen av murar. måste vara 100 procent på hela tiden, varje meter och varje sekund. Vi kör i bortåt en timme och fyrtiofem minuter med endast två tankstopp på vardera 45 sekunder. Eftersom vi har snittfarter runt 200 km/h och toppar en bit över 300 knyck är det är viktigt att orka hålla fokus, fortsätter han. Han berättar att hans bästa snittfart på Isle of Man TT hittills är 195 kilometer i timmen men han hoppas att hans nya BMW kommer att hjälpa honom putsa det rekordet. Alla som har lite koll på snittfarter förstår att det krävs rejäl racerkörning för att hålla den genomsnittsfarten. På en bana som dessutom är den mest utmanande av banor. Björn har tidigare kört Manx Grand Prix 2012 och 2014, som riktar sig mot amatörförare men som äger rum på samma bana på ön. Under 2015 och 2016 har Björn tävlat mot de bästa landsvägsracingförarna i världen i Isle of Man TT med en niondeplats som bästa resultat i fjol. - Jag har lärt känna många där och har blivit en del i gänget vid det här laget, säger han. Isle of Man tar en månad av Björns semester i anspråk, så någon annan större tävling hinner han inte med. Teamet består av åtta personer förutom Björn. Lasse Gunnarsson är teamchef, Håkan Månsson är chefs ker, Dan Gustafsson är datatekniker, Joakim Jansson från FJ Racing är är depåansvarig, Gun Gunnarsson är reseledare. -Jag är motorcykelpolis och folk hävdar att jag är Sveriges snabbaste motorcykelpolis men det kan vi ju inte säkert veta, säger Björn. Det är nog ändå så att han kör ifatt det som behöver köras i fatt av polisen med sin R 1200 GS, 2013 års modell. Björn arbetar också som instruktör inom polisen för andra motorcykelpoliser. Han har precis blivit klar med tre veckors jobb i Skövde där alla västsvenska motorcykelpoliser har fått sin avrostning för säsongen. Förra året ställde Björn GunnarsBG:s team är alla mycket duktiga på sina saker och inget lämnas åt slumpen. Verkligen allt måste vara helt perfekt. Här preppas hojen inför en av körningarna denna dag. son även upp som lärare vid klubbens touringutbildning. I år hinner han inte med detta eftersom årets kurs går av stapeln samtidigt som Isle of Man TT men Björn vill gärna hjälpa klubben med saker och ting när han kan även i framtiden. När tidningen gick i tryck hade Björn avbrutit allt tävlande på Isle of Man på grund av nacksmärtor efter krasch. 13