Bumsen 1
215 HÄSTAR VID 13 900 RPM Nu har BMW gjort det ig
en. De är värst igen. Drömfabriken i Berlin har gått från idé till fysisk handling. De förhandsvisade HP4 Race för några månader sedan och nu har den kommit som beställningsbar motorcykel. Om du ska tävla vill säga. Cykeln är kanske det fränaste på två hjul som alls har skapats och så begränsas upplagan till 750 enheter av en icke registrerbar racehoj. Fruktansvärt tråkigt får vi säga, tänk att ha kommit på en HP4 Race till årsmötet? Fulltankad väger den 171 kilo och är med det lättare än Jordi Tores World Superbikemaskin och bara marginellt tyngre än en MotoGP-hoj. Gaffel från Öhlins, bromsar från Brembo, samma prylar som brukar sitta på elitens hojar i Superbike-VM. Varvstoppet har flyttats upp från 14 200 till 14 500 varv och då plockar du ut 215 rejält ilskna hästkrakar vid 13 900 varv. Maximalt vridmoment, 120 Nm, hittar vi vid 10 000 varv. Växellådan är specificerad för racing och är tätare stegad än de hojar vi kör på gata. Ramen väger ynka 7,8 kilo och det mina vänner är nära exakt lika mycket som den största lax vår ordförande Niclas Elneus någonsin fångat. Och, ja. Apropå lax, den här hojen blir din för i runda slängar 800 lax (800 000 kronor) så är du sugen så är det ju bara att cykla ner till din lokala BMW-handlare och boka en, då får du med lite olika drevsatser för olika utväxling. Bara en sån sak... BMW-MOTORRAD.SE En förarmiljö som av förklarliga skäl doftar ren och skär racing i värsta high tech-klassen. För det är det. Kolfiber och lättmetall, de två ämnena som i ackompanjemang med förbränd racingbensin är antagligen det vackraste som finns. Alls. ”Superhojen är inte homologiserad för att köras på gata, bara i racing.” 9