Bumsen 1
MINIREPORTAGE BMW:N SOM GICK TILL ÖST JOSEF OCH A
DOLFS FAVORITHOJ De ilskna diktatorerna Josef och Adolf skulle under brinnande krig knappast komma att söka likheter i ideologi, smak och tycke men ändå diggade samma motorcykel. TEXT: KNUT NATT OCH DAG D 28 et kom snö igen till Eskilstuna den här dagen den första veckan i mars. En snöig oplogad smal landsväg leder till gården där Torbjörn Johansson bor. Där hans keln som blev Josef Stalins ögonsten och Adolf Hitlers framsträckta hand. Harry Johansson gick bort i oktober 2015 men hans unika motorcykel är kvar och tas om hand av hans son. - Pappa köpte den av en person i Stockholm 1996 och tyckte alltid att det var den bästa sidovagnscykeln som fanns, säger Torbjörn. Torbjörn kör själv inte BMW, däre en Honda 750 från 1972 som han kör Classic Racing med och en annan Honda 750 från 1972 som är ett cafébygge han arbetar med. Under en presenning renoveras. Stefan Seipel i Uppsala forskar på gamla förkrigs-BMW och vet mycket om de här gamla bumsarna. Han original R71 kvar överhuvudtaget och att vi i Sverige kan ha fyra-fem stycken. Det är dock osäkert hur många av dem som är byggda på tyska ramar och hur många som är byggda på ryska. De har också ofta delar från olika tidsperioder. Hur det förhåller sig med Torbjörns motorcykel är ännu så länge inte klarlagt. BMW R71 är starten för Sovjetunionens tillverkning av IMZ Ural-motorcyklar men också den egentliga starten för modern motorcykeltillverkning överhuvudtaget i landet. Det fanns visserligen motorcyklar i Sovjetunionen även innan R71 kopierades som hade dessa var av usel kvalitet och höll inte måttet så motorcyklarna blev en viktig krigsmateriel skulle moderniseras. Genom den anti-aggressionspakt som slöts mellan Adolf Hitler och Josef Stalin i slutet av sommaren 1939, Molotov/Ribbentroppakten, kom länderna närmare varandra. När man sedan också avtalade unionen tillgång till en av BMW:s motorcykelmodeller, R71. Motorcykeln togs in i Sovjetunionen och plockades ner och