Bumsen 1
SKA DET VARA SÅ HÄR? 5. En frontkåpa var inte åtd
ragen av Northbike Sundsvall så den satt löst och backspegeln vibrerade vid färd. 6. Efter vinterförvaring så upptäcktes att bromsvätska runnit ut på framhjulet och bromsskivan. på bromsoket inte var åtskruvad vid service på Alternativ 1 MC. 7. Växelreglage lossnade kort tid efter en service hos North Bike Sundsvall tala för ny mutter och montera själv. 8. Motorcykeln provkörs inte efter service trots detta markerad som prov hojarna var kalla när jag hämtade dem 12 minuter efter att de ringde dem klara. för verkstaden hela förmiddagen och väntade på att de skulle bli klara andra hojar provkördes men inte min. slutning till verkstaden och kom för att hämta den 12 minuter efter att de ringt att hojen var klar. Till saken hör att den var då inne för den stora servicen med ventilkoll med mera. I anvisningen står det att motor skall skall motorn gå någon minut till innan den stängs av. Vänta 4-5 minuter och därpå kollas oljan till rätt nivå. Vid riktig koll, sex deciliter för mycket! meckarnas lunch, verkstaden var tom på två hojar servade och den ena med stor service, ingen av dem var varm. protokollet, något som existerar enligt praxis. Är det verkligen så här illa ställt med de auktoriserade serviceställena i Sverige? För att jämföra lämnade de in en – Vilken skillnad det var på servicearbetet samt hur ”en riktigt” BMW service går till med engagerad verkstadschef som skrev på serviceprotokollet samt genomförde en egenkontroll med mekanikern att allt var gjort på rätt sätt och sedan gick igenom hela servicen med kunden, utbrister Pier. Varför fungerar det inte så i Sverige? på att BMW i Sverige verkligen är så dåliga som våra erfarenheter pekade på och vi kom överens om att göra ett sista test på Sverker Olofsson-maner, berättar Pier. -Jag hade precis köpt en ny R 1200 RS och det var dags för första inkörningsservicen och för att kolla verkstaden tillförde jag tre fel för att se om dessa åtgärdades under servicen, berättar Pier. Alla de tillförda felen klarmarkeras av serviceteknikern när han har genomfört servicen. ”Jag skulle som verkstadschef beklaga och be om respit att göra om servicen...” felen inte var åtgärdade. Pier gick tillbaks till kundmottagaren och påpekade felen som han hittat samt att han ville prata med verkstadschefen, mekanikern samt även säljaren. Pier påvisade bristerna. Verkstadschefen ursäktade sig och sa att det var stressigt på verkstan. Mekanikern tog in motorcykeln i verkstaden. Efter tio minuter var felen åtgärdade. Pier beskrev hur sin helt nya hoj såg Motorcykeln lämnades till ProBike Syd och felen som skapades var följande: 1. Bromsvätskenivån baktill cirka tre milliliter, med andra ord näst tom. 2. Kylvätskenivå en centimeter under mininivån. 3. Växelföraren lossades så den var rejält lös. Detta gjorde för att se om mekanikern provkörde motorcykeln för detta hade denne upptäckt i samband med provkörning. – Vi dokumenterade detta med bilder och hade verkligen hoppats på att allt skulle vara åtgärdat men tyvärr så slog våra farhågor in, BMW Motorrad service i Sverige är inte bra. Ingen av de skapade felen var åtgärdade, säger Pier. Så här menar Pier att det gick när han hämtade sin BMW från ProBike Syd: – Jag gick fram till kundmottagningen och lämnade inlämningskvittot. Kundmottagaren hämtade serviceboken samt serviceprotokollet. Jag kontrollerade i serviceboken och nämnde lite försiktigt att ingen hade skrivit i boken. Kundmottagaren tog då tillbaks boken och skrev in all information. Detta är en punkt i serviceprotokollet och som inte hade gjorts om jag inte hade påpekat detta. Sedan frågade jag vad som hade gjorts på service och kundmottagaren hänvisade då att det vara bara att läsa i protokollet som jag fått i ”välkommen åter”, berättar Pier. Pier gick ut till sin nyservade motorcykel och kunde snabbt konstatera att både här och där. Mekanikerna hade överfyllt bromsvätskebehållaren så över och kladdat ner hojen. Det hade slabbats motorolja på höger ventilkåpa vid påfyllningslocket samt några droppar längst ner. Detta såg även säljaren och tyckte det var smått pinsamt, be BMW hoj var täckt med ett lager av ren när jag lämnade in den, förklarar Pier vidare. – När jag påpekade detta för verkstadschefen så gick han bara iväg, han hade väl tröttnat av allt klagande, kan ställa sig frågan om hur man kan lämna ut en motorcykel bara efter tio minuter då man konstaterat att det saknades bromsvätska i bromsbehållaren. De kanske skulle frågat sig om det läckt in luft i systemet, varför har bromsvätskan sjunkit så fort när hojen levereranskontrollerades för mindre än en månad sedan. Detta gällde även kylarvätskan, frågar sig Pier. – Jag skulle som verkstadschef bekla respit att göra om servicen, det hade varit det enda rätta och tryggast för alla. Att medvetet hoppa över många viktiga servicepunkter samt fylla i serviceprotokollet att dessa är utförda är en katastrof. Vi känner oss inte trygga med BMW Sveriges service, avslutar Pier och Robert nickar samstämmigt och är det såhär dåligt som killarna säger så är det katastrof. När läser detta känns det verkligen inte alls bra. På kommande sida får dock BMW-verkstäderna svara på kritiken och ge sin syn på saken. 37