Framtidens Industri 1
VÄ T G A S – Gruv- och stålindustrin ställer om,
fordonstillverkarna likaså, och då måste transportsträckan från stålverket till bilfabriken också vara fossilfri. Botnialänken är precis vad det heter – länken som kopplar samman delarna i kedjan och ser till att fartygstransporterna är smarta och fossilfria, säger Henrik Vuorinen, vd Luleå Hamn. Vätgas gör det möjligt att lagra, transportera och tillhandahålla energi från fossilfria källor, och är en teknik som funnits länge. I takt med att fossilfria energikällor blir billigare och vätgastekniken blir bättre, har vätgasen potential att bli en viktig del av såväl klimatomställningen som framtidens energisystem. För att vätgasen ska kunna bli den möjliggörare för klimatomställningen den har potential till måste omställningen ske skyndsamt. Då behövs samarbeten företag emellan, liksom mellan offentlig och privat sektor, kombinerat med omfattande offentliga och privata investeringar. – Botnialänken uppfyller alla de kriterier som Uniper har identifierat som framgångsfaktorer för att vi ska gå in i vätgasprojekt. Starka partners där vi gemensamt sätter tydliga mål, möjligheter till nationell eller EUstödd finansiering, och möjlighet att koppla ihop flera värdekedjor för en ökad systemnytta, säger Johan Svenningsson, vd Uniper Sverige. Sverige anslöt 2020 till de sammanlagt 22 EU-länder tillsammans med Norge som via EU-initiativet IPCEI Vätgas åtar sig att medfinansiera vätgasprojekt i näringslivet med syfte att främja EU:s framtida vätgasekonomi och accelerera klimatomställningen. Genom en europeisk urvalsprocess kvalificerar sig projekt för statlig medfinansiering, där de nationella regeringarna står för och därmed avgör finansieringens omfattning. Parallellt med deltagandet i IPCEI Vätgas har Sveriges regering gett Energimyndigheten i uppdrag att ta fram en nationell vätgasstrategi, för att ta fram förslag till åtgärder för att utveckla och tillvarata vätgasens möjligheter, samt underlätta omställningen till fossilfrihet. – Med de förbättrade förutsättningarna att ersätta fossila bränslen med vätgas växer en ny industri fram, med efterfrågan på nya produkter, tjänster och systemlösningar. Det innebär stora möjligheter för ABB, för industrin och för framtidens arbetstillfällen, som vi har störst chanser att gripa om vi tar initiativet tidigt. Då behövs både ekonomiska incitament och en tydlig strategi från offentligt håll, säger Björn Jonsson. ABB möjliggör övergången från koldioxidbaserade bränslen till vätgas genom sin expertis och portfölj av system, produkter, tjänster och digitala lösningar. Företaget samarbetar med kunder, partners och lagstiftare för att bygga upp hela ekosystemet för vätgas - från viktiga teknologisamarbeten för att utforska storskaliga fossilfria produktionssystem, till en ny produktionsanläggning för grön vätgas i Frankrike, tillsammans med utveckling av bränsleceller i megawatt-storlek för att driva stora havsgående fartyg. I Asien och Stillahavsområdet stöttar ABB projektet Hydrogen Energy Supply Chain (HESC) som syftar till att producera vätgas på ett säkert och effektivt sätt i Australien och därefter transportera den till Japan i en av de första satsningarna i världen på att kommersialisera väteförvätskning och transporter. ABB arbetar också med Hydrogen Optimized för att utveckla en integrerad lösning som stöttar användningen av vattenelektrolysteknik med hög strömstyrka i storskaliga produktionssystem för grön vätgas för tillämpningar inom sektorer som kemi, energi och transport. u FRAMTIDENS INDUSTRI 4 2021 23